Facebook werkt aan eigen Snapchat-killer

De maandenlange betrokkenheid van Zuckerberg bij Slingshot is een teken aan de wand dat de app deze keer wat ernstiger bedoeld is.
REUTERS De maandenlange betrokkenheid van Zuckerberg bij Slingshot is een teken aan de wand dat de app deze keer wat ernstiger bedoeld is.
"Je wilde vorig jaar Snapchat niet verkopen voor 3 miljard dollar? Dan bouwen we er zelf een app om je plat te walsen." Dat lijkt de boodschap die Facebook-topman Mark Zuckerberg wil brengen met 'Slingshot', een Snapchat-tegenhanger die mogelijk volgende maand wordt uitgebracht.

Snapchat-CEO Evan Spiegel zal zich moeten schrap zetten. De krant de Financial Times zegt weet te hebben van een Snapchat-achtige app, waaraan koortsachtig gesleuteld wordt bij Facebook. Dat nadat Spiegel vorig jaar een overnamebod van Facebook afwees, goed voor een duizelingwekkend bedrag van 3 miljard dollar (2,2 miljard euro).

Mark Zuckerberg zou volgens de krant persoonlijk de ontwikkeling overzien van de messagingdienst, die intern 'Slingshot' wordt genoemd. Details daarover zijn karig, maar net als bij Snapchat kunnen gebruikers er foto's en korte videofilmpjes mee versturen, die verdwijnen nadat de ontvanger ze bekeken heeft. De mobiele app zou qua interface lijken op het onlangs gelanceerde TapTalk, waarbij je op een profielfoto van een contact moet tikken om onmiddellijk een foto of video te versturen. Mogelijk wordt de dienst al volgende maand gelanceerd.

Moeilijk kloof te dichten
Het is nochtans niet de eerste keer dat Facebook Snapchat probeert aan te vallen. Poke, in 2012, was een vergelijkbare videosharingapp. Maar zelfs bij Facebook werd Poke, dat naar verluidt in nauwelijks 12 uur tijd ontwikkeld was, niet serieus genomen. Zuckerberg noemde de app zelf "een grap". Het was dan ook geen verrassing dat de dienst onlangs werd stopgezet.

De maandenlange betrokkenheid van Zuckerberg bij Slingshot is een teken aan de wand dat de app deze keer wat ernstiger bedoeld is. De reden? Het doelpubliek lokken dat Snapchat momenteel massaal weet aan te trekken: mobiel actieve jongeren. Mobiel, en jongeren, dat is tweemaal de toekomst voor een technologiebedrijf.

Analisten uiten in de Financial Times alvast hun twijfels over het succes van de nieuwe dienst. "Wanneer je laat op de markt komt en probeert te concurreren met een dienst die al een heel grote gebruikersbasis heeft, wordt het heel moeilijk om die kloof te dichten, zelfs voor een bedrijf als Facebook."

Snapchat-bedenkers Bobby Murphy en Evan Spiegel.
PHOTO_NEWS Snapchat-bedenkers Bobby Murphy en Evan Spiegel.