Facebook weet voortaan ook waar je naar luistert

ANP
Facebook kondigde vandaag een nieuwe functie aan die het updaten van je status in de nabije toekomst nog gemakkelijker moet maken. Voortaan zal het immers door geluidsherkenning mogelijk zijn om via de Facebookapp automatisch de muziek die je beluistert of tv-serie die je bekijkt toe te voegen aan je status. Facebookvrienden zullen vervolgens een preview van 30 seconden kunnen beluisteren via de gedeelde link.

Facebook ontwikkelde de mogelijkheid tot geluidsherkenning, die veel weg heeft van de applicatie Shazam, dit jaar en zal deze in de komende weken introduceren voor iOS- en Androidgebruikers. De app gebruikt de microfoon van jouw smartphone om geluiden in de nabije omgeving te detecteren en is zo in staat miljoenen nummers te identificeren en tv-shows van 160 verschillende zenders te herkennen.

De functie moet wel door de gebruiker worden ingeschakeld, waarna de info automatisch in jouw post verschijnt (en je die ook weer kan verwijderen) of met één klik kan geselecteren uit een lijst. Vervolgens zullen Facebookvrienden 30 seconden van een preview kunnen genieten via jouw link. Vanwege auteursrechten is het niet mogelijk om previews van tv-series te geven. In plaats daarvan wordt het seizoen en de specifieke aflevering gedeeld, met een thumbnail en link naar de Facebookpagina van de serie in kwestie.

Bekijk hier hoe de funtie werkt:

Facebook vs. Twitter
Afgelopen jaar lanceerde Facebook hashtags, officiële profielen en maakte het bedrijf embedden van updates mogelijk. Met deze laatste nieuwe functie spoort het gebruikers aan om nieuws over muziek en tv-series vooral op Facebook te delen en lijkt het een gooi te doen naar de leiderspositie van Twitter. Hoewel de strijd deels gaat om gebruikers, draait het vooral om de data die daardoor verzameld kan worden.

"Data wordt niet opgeslagen"

De geluidsherkenning maakt het gemakkelijker voor gebruikers om te delen waar ze naar luisteren of kijken, maar het is ook een manier voor Facebook om op de hoogte te blijven van wat haar gebruikers interesseert. Als de functie ingeschakeld wordt, zal deze automatisch in actie schieten wanneer een gebruiker zijn status wil bijwerken. Indien een nummer of serie geïdentificeerd wordt, maar de gebruiker deze informatie niet wil delen, heeft Facebook de date wel in handen.

Volgens Aryeh Selekman van Facebook wordt deze informatie echter niet opgeslagen op servers van het bedrijf en is (voorlopig) niemand in staat deze updates te gebruiken voor advertenties. "Nochtans," voegt hij daaraan toe, "is dit zeker iets waar we over nagedacht hebben en in de toekomst misschien zullen toepassen."