Facebook neemt strenge maatregelen voor controle op politieke reclame

Facebook-baas Mark Zuckerberg.
REUTERS Facebook-baas Mark Zuckerberg.
De sociaalnetwerksite Facebook kondigt een reeks maatregelen aan om de controle te verbeteren op reclameboodschappen, vooral de politieke. Het bedrijf krijgt kritiek dat het niet genoeg strijdt tegen politieke manipulatie op de site. Dat kondigt topman Mark Zuckerberg aan in een blogpost

Iedereen die reclame wil verspreiden met een electorale inhoud of onderwerpen die politiek belangrijk zijn en "onderwerp van debatten" zijn in de samenleving, zal eerst door Facebook moeten laten goedkeuren. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om als reclame verspreide boodschappen rond controversiële thema's zoals migratie of spanningen tussen politieke en sociale groepen. 

Wie zulke reclame wil publiceren, moeten zijn identiteit en locatie bevestigen, aldus Facebook-baas Mark Zuckerberg. Ook zal binnenkort duidelijk worden gemaakt, wie voor die reclame heeft betaald.

Een dergelijke maatregel was al getroffen in oktober, voor reclame rond verkiezingen. Nu breidt de sociaalnetwerksite dat dus uit naar reclame met een politieke achtergrond. De veranderingen worden eerst in de Verenigde Staten ingevoerd en later uitgebreid naar de rest van de wereld.

"Belangrijke verkiezingen komen eraan" 

De maatregelen komen er volgens Zuckerberg omdat er "belangrijke verkiezingen aankomen in de VS, Mexico, Brazilië, India, Pakistan en vele andere landen". "Een van mijn belangrijkste prioriteiten voor 2018 is ervoor te zorgen dat we positieve boodschappen steunen en inmenging in die verkiezingen voorkomen."

Zuckerberg erkent in zijn blogpost expliciet Russische inmenging in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. "Nadat we de Russische inmenging hadden geïdentificeerd, hebben we nieuwe tools ontplooid in aanloop naar de Franse en Duitse verkiezingen en die voor de senaat in Alabama. Tienduizenden valse accounts zijn verwijderd, en eerder deze week hebben we een groot netwerk van valse Russische accounts, inclusief een Russische nieuwsorganisatie, offline gehaald."

De in Rusland gevestigde groep Internet Research Agency wordt ervan beschuldigd duizenden berichten op sociale netwerken te hebben geplaatst, bedoeld om de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 te beïnvloeden.

ANP XTRA



9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Fons Casteels

    Toen Obama in 2012 de klantgegevens van Facebook gebruikte voor politieke advertenties, toen was het "vernieuwend en innoverend". Nu Trump net hetzelfde doet, is het opeens "de grofste schending van de privacy van de laatste duizend jaar".

  • jo vandenberghe

    En alle rest van reclame?Veel te veel reclame is ons plicht geworden of wat?

  • johan jeuris

    Ja, facebook,...

  • johan jeuris

    was een test

  • Nadir van Thielen

    Facebook , ja de liefde die je van ander ziet en weet het lieve niet toch kijk ik wel via elektronica apparaten naar het leven , facebook simpel de naam gegeven,

Video