Doorsnee Belg toch niet zo ‘social’ op online media als wordt gedacht

Illustratiebeeld.
Photo News Illustratiebeeld.
Uit een grootschalig marktonderzoek blijkt dat amper 69 procent van de Belgen zijn sociale media wekelijks checkt. Vaak wordt dat percentage hoger ingeschat, vooral dan door reclamemakers. Ook andere activiteiten waaronder tv kijken en nieuws volgen, gebeurt minder vaak online via applicaties.  

Marktonderzoeksbureau Profacts controleerde de online activiteit van 1.334 Belgen in nauwe samenwerking met BD myShopi en UBA (Unie van Belgische Adverteerders). Uit dat onderzoek bleek dat de leefwereld van de gemiddelde Belg enorm verschilt van die van een marketeer of reclamemaker. Terwijl 94 procent van zulke marketeers wekelijks zijn sociale media controleert, liggen de eigenlijke gebruikscijfers van de Belgen maar liefst een kwart lager (69 procent). 

De Belg is niet mee met zijn tijd
Wekelijks duiken er nieuwe online diensten en producten op -vaak in de vorm van een handige app- die ons leven makkelijk horen te maken. Maar daar maakt de Belg voorlopig nog geen gebruik van. Zo worden diensten als Uber (9 procent) en Airbnb (17 procent) in de realiteit maar door een beperkt deel van bevolking gebruikt. 

De grote winnaars zijn dan weer Spotify en Netflix die aanslaan bij een breed en divers publiek: een op de drie gebruikt wel eens Spotify en bijna 40 procent gebruikt Netflix om series en films te streamen.

Ook de laatste wearables en gadgets zijn nog niet doorgebroken bij het grote publiek. Zo is maar een zeer klein deel van de Belgische bevolking in het bezit van een VR-bril (4 procent), smartwatch (9 procent) of drone (6 procent). 

Digitaal mediagebruik 

Ook het mediagebruik geniet niet noodzakelijk een digitale voorkeur. Bijna 70 procent van de Belgen leest wekelijks de krant. En de helft daarvan verkiest ook de helft van de tijd een papieren krant boven digitaal nieuws. Reclamemakers verkiezen dan weer een digitale vorm van de actualiteit. Denk daarbij aan de verschillende nieuwsapplicaties. 

Verder kijkt de doorsnee Belg liever live of licht uitgesteld en doet hij minder vaak beroep op streaming- of on demanddiensten zoals Netflix. Zo kijkt de gemiddelde Vlaming twee uur en 50 minuten televisie per dag. En twintig procent van die tijd spendeert men aan de stremmingsdiensten. Bij reclamemakers is dat veertig procent. 

Marketeers leven in een hogere versnelling

Tot slot hebben marketeers een drukker leven en vestigen ze zich voornamelijk in stedelijke gebieden. Bovendien wil zestig procent doorgroeien in hun functie, terwijl dat bij de doorsnee Belg amper veertig procent is. 

“De levensstijl en het mediagedrag van de marketeer wijkt heel erg af van de gemiddelde Belg”, aldus Tim De Witte van BD myShopi. “Opvallend is dat reclamemakers niet altijd kunnen inschatten hoe hun doelgroep zich gedraagt." 




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mireille Mertens

    De gemiddelde belg moet te hard werken om daar allemaal mee bezig te zijn...

  • Roy Cooks

    Niet mee met de tijd??? Moeten we dan misschien állemaal zoals de grote hoop onnozelaars de ganse dag als zombies op dat "kaske" zitten turen om dan ook nog wat ongevraagde reclamebagger over je heen gestort te krijgen??

  • Mario Bocque

    Veel te veel reclame overal en ik heb er een gloeiende hekel aan. Ook op TV, zelfs tss een film 3 à 4 keren. Belachelijk ! Dus maak ik er niet veel gebruik meer van. Ik koop er ook niet meer door. In tegendeel zelfs ! De rest van de sociale media is niet echt wie de mensen zijn maar geven ze zichzelf weer hoe ze graag zouden willen zijn. Veel bedriegers op.

  • Raphael Kerser

    "De Belg is niet mee met zijn tijd"? Loopt er volgens mij eerder juist op voor, er is zo veel zever rond sociale media dus je zou voor minder het beginnen vermeiden. Andere plaatsen zullen ook wel volgen.

  • Mario Bocque

    Niets voor mij dat opgemaakt gedoe.