Directeur Wojcicki: "YouTube groeit nog steeds hard, we zijn niet bang van Facebook"

YouTube-directeur Susan Wojcicki op de Fortune Brainstorm Tech conferentie.
AFP YouTube-directeur Susan Wojcicki op de Fortune Brainstorm Tech conferentie.
De groei is er bij YouTube nog lang niet uit. Dat vertelt YouTube-directeur Susan Wojcicki op de Fortune Brainstorm Tech conferentie.

"Het aantal kijkuren groeit ieder jaar met 50 procent. De groei accelereert nog steeds. We hebben een sterke basis met meer dan een miljard gebruikers", zegt Wojcicki.

Ze is niet bang voor de nieuwe inspanningen van Facebook, dat pas aankondigde zijn videomakers net als YouTube advertentiegeld uit te keren. "Facebookviews zijn anders. Die zitten in een feed waarin ze automatisch worden afgespeeld. Onze gebruikers klikken daadwerkelijk op een video."

YouTube blijft zich richten op de gebruikers die aandachtig video's afspelen. "We willen dat onze gebruikers betrokken zijn en niet rondzappen. We willen dat ze zeggen: ik heb die video gezien, ik vond die video leuk, ik heb erop gereageerd."

Verrast is ze dan ook niet dat Facebook zich meer op video's gaat richten: "Het bewijst dat het een grote markt is. Amerikanen kijken vier uur per dag naar tv, er is een grote markt voor abonnementen. Maar de jongeren zitten steeds meer online. Veel jonge sterren komen van YouTube, niet uit Hollywood."

ANP



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.