Australië wil Facebook en Google dwingen om voor nieuws te betalen

Australië heeft onder andere Google en Facebook in het vizier. Steeds meer advertentie-inkomsten stromen naar deze techbedrijven.
Shutterstock Australië heeft onder andere Google en Facebook in het vizier. Steeds meer advertentie-inkomsten stromen naar deze techbedrijven.
Australië heeft vrijdag een ontwerpwet onthuld waarmee het Google en Facebook wil dwingen media te betalen voor het overnemen van hun berichten. Minister van Financiën Josh Frydenberg kondigde de "verplichte gedragscode" aan nadat anderhalf jaar onderhandelen tussen de nieuwsindustrie en de techbedrijven niets had opgeleverd.

Naast betaling voor inhoud, behandelt de code zaken als toegang tot gebruikersgegevens, transparantie over programmatuur en rangschikking van inhoud in lijsten met nieuwsberichten (de zogenaamde ‘newsfeeds’) en zoekresultaten op de platforms.

Hoewel de code uiteindelijk van toepassing zou kunnen zijn op elk digitaal platform dat Australisch nieuws gebruikt, zei Frydenberg dat het zich in eerste instantie zou richten op Facebook en Google, twee van ‘s werelds rijkste en machtigste bedrijven.

Met deze veranderingen staat niets minder dan de toekomst van het Australische medialandschap op het spel

Minister van Financiën Josh Frydenberg
De Australische minister van Financiën Josh Frydenberg.
EPA De Australische minister van Financiën Josh Frydenberg.

“Met deze veranderingen staat niets minder dan de toekomst van het Australische medialandschap op het spel”, aldus Frydenberg op een persconferentie. De minister zei dat wetgeving die de code implementeert de komende weken in het parlement zal worden geïntroduceerd en “aanzienlijke boetes” zal bevatten die de technologiebedrijven honderden miljoenen dollars kunnen kosten.

Het initiatief van Australië wordt wereldwijd nauwlettend gevolgd, aangezien nieuwsmedia overal ter wereld merken dat steeds meer online advertentie-inkomsten naar Facebook, Google en andere grote technologiebedrijven gaan.




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • William Van Aelst

    Weet zeker dat er een heel eenvoudige oplossing voor zal komen, Facebook en Google zullen zelf reporters in dienst nemen en het nieuws verkopen aan Australie. Die gaan er heel hard op achteruitgaan en zou wel eens het einde kunnen betekenen van de Australische media.

  • piet devlieger

    En moeten die dan ook voor het fake news betalen dat dagelijks massaal geproduceerd wordt ?