Amazon opent eerste boekwinkel met échte schappen

Amazon
Boeken op échte, fysieke, houten schappen in plaats van op virtuele. Dat is waar internetbedrijf Amazon.com na twintig jaar e-commerce voor gaat in University Village in Seattle. Opmerkelijk want Amazon wordt vaak gezien als dé grote vijand van de klassieke boekhandels. Terwijl het nu dus zelf één van hen wordt.

Amazon Books, zo heet de niet-virtuele winkel en hij opent vandaag in Seattle. Vijf- à zesduizend titels zijn er te vinden. Een mix van bestsellers, van het favoriete leesvoer van de Amazon-klant en een selectie van het personeel. Voor de opening bijvoorbeeld een paar favoriete titels van Amazonbaas Jeff Bezos zelf. Commerçant als hij is, zit daar ook de roman van zijn vrouw MacKenzie Bezos tussen.

Er zit een zekere ironie in deze opvallende strategische stap en dus rijst de vraag: "Waarom?" De internetgigant heeft immers sinds 1994 met zijn goedkope prijzenpolitiek duizenden boekenwinkels in de VS tot sluiting gedwongen.

Amazon
ap

Twee deugden krijgt het digitale Amazon.com niet voor mekaar: 1) het instant ik-heb-het-boek-in-mijn-handen-gevoel al meteen na de aankoop; en 2) de persoonlijke, deskundige hulp van een verkoper.

Volgens kenners zijn er enkele typische digitale Amazon-kenmerken, die de winkel doen verschillen van de onafhankelijke spelers. Zo gebeurt de selectie van het aanbod op basis van de scores die de onlineklanten aan boeken geven. Van elk exemplaar is de cover te zien, en niet de rug. Voor elk boek zijn ook lezerscommentaren beschikbaar.

Bovendien gaat het bedrijf ervan uit dat de kennis en de data die het online vergaart, een voorsprong op de concurrentie biedt in haar fysieke verkooppunt. Amazon weet perfect wat de klant in Seattle het liefst leest.

Ook opmerkelijk: de prijs voor de boeken in de winkel is dezelfde als die Amazon online aanrekent.

ap
ap

Boeken verkopen is het hoofddoel, maar de klant kan ook de e-readers van Kindle, Echo, Fire TV en Fire tablet uittesten.

Amazon had al wel fysieke winkels om hun Kindle-toestellen aan de man te brengen, maar de boekhandel in Seattle is een primeur voor de online reus. De keuze voor Seattle is ingegeven door de ligging dicht bij het hoofdkwartier van Amazon én door het feit dat de stad een hoog aantal lezers kent.

De boekenwinkel in Seattle zou vooral moeten dienen als "uithangbord" voor Amazon. Niemand gelooft dat het bedrijf nu plots een keten van boekenwinkels gaat opstarten.

ap
ap