Advertentie met fake news op Facebook zetten blijkt nog altijd poepsimpel

AP
‘De stembureaus zijn dicht, mensen kunnen geen stem uitbrengen’. Die verzonnen boodschap wist de redactie van het Nederlandse KRO-NCRV-televisieprogramma Brandpunt+ in advertenties op Facebook te krijgen. 

Daaruit blijkt volgens de makers dat het best eenvoudig is om bijvoorbeeld de verkiezingen te manipuleren. Als zulke advertenties bij één bepaalde groep belanden en genoeg mensen erin trappen, kan dat een partij namelijk veel stemmen kosten.

Volgens het televisieprogramma kost het ongeveer 2.500 euro om een half miljoen potentiële kiezers van de rechtsliberale partij VVD te bereiken. De nepadvertenties waren goedgekeurd door Facebook, maar Brandpunt+ trok ze terug voordat ze daadwerkelijk online kwamen. 

Ook een verzonnen bericht dat ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers zich had bekeerd tot de islam, kwam door de keuring. Alleen een verzonnen bericht over Sybrand Buma, de leider van de christendemocratische partij CDA, werd tegengehouden.

De televisiemakers beweerden dat Gert-Jan Segers zich had bekeerd tot de islam.
ANP De televisiemakers beweerden dat Gert-Jan Segers zich had bekeerd tot de islam.

Cambridge Analytica

Facebook laat weten de zaak te onderzoeken. Het bedrijf belandde eerder dit jaar nog in een privacyschandaal omdat het Britse consultancybedrijf Cambridge Analytica misbruik had gemaakt van de gegevens van miljoenen Facebookgebruikers. Internetters met bepaalde profielen kregen tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de brexitcampagne zo heel gerichte propaganda te zien.




1 reactie

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Yves Van Rossem

    Hoe kan Facebook weten of de artikelen wel juist zijn ? ik denk niet dat ze bij machte zijn nog alle talen ter wereld beheersen om ieder bericht in detail na te pluizen ... dus stop met deze ridicule aantijgingen ...