80 procent van de tieners tweet zonder na te denken

THINKSTOCK
Twitter is een vluchtig medium en een verkeerd bericht kan al snel verregaande gevolgen veroorzaken. Toch geeft 80 procent van de tieners aan dat ze niet nadenken over de gevolgen bij het versturen van een tweet. Dat blijkt uit een survey bij 2.905 Britse, Amerikaanse en Ierse tieners tussen 13 en 18 jaar.

De ouders, die ook betrokken werden bij het online onderzoek, maken zich vooral zorgen om de tijd die hun kinderen spenderen op social media. Maar ondanks die bezorgdheid geeft 43 procent van de respondenten aan dat ze hun kroost niet in de gaten houden via Facebook, Twitter of andere kanalen.

Teleurstelling bij weinig likes
Hoewel de meerderheid van de ondervraagde tieners zich niet druk maakt om de gevolgen van hun posts, willen ze wel snel aandacht krijgen van hun volgers of vrienden op het netwerk. 38 procent geeft aan dat ze teleurgesteld zijn als er geen respons volgt op hun bericht.

Facebook blijft het populairste netwerk, gevolgd door YouTube. Opvallend: Snapchat wordt meer gebruikt door de ouders dan door hun kinderen.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.


Motivatie: zichtbaarheid en likes

Bij een plaatsen van een post houden tieners vooral rekening met de zichtbaarheid van hun tweet, update of snap in hun netwerk. Ook het aantal likes of comments is een belangrijke wegingsfactor alvorens een tweet of post de wereld in te sturen.

kos