Ga naar de mobiele website
^ Top

"Facebook gaat automatisch afspelende reclamefilmpjes op uw tijdlijn plaatsen"

AFP
Facebook is van plan om advertenties in de vorm van filmpjes te gaan plaatsen in de tijdlijn -de newsfeed- van haar gebruikers. De filmpjes zullen automatisch afspelen, mogelijk ook met geluid. Op die manier hoopt de sociaalnetwerksite de inkomsten uit advertenties te kunnen vergroten.

De nieuwe functionaliteit van Facebook zou uiterlijk in april worden gelanceerd. Dat meldt althans de website AdAge, die zich baseert op "bestuurders uit de industrie". Op Facebook kunnen gebruikers nu al aangeven of ze bepaalde merken 'leuk vinden', maar volgens de geruchten zouden de adverteerders straks ook de mogelijkheid krijgen om reclamefilmpjes te plaatsen op pagina's van gebruikers die geen interesse in het desbetreffende merk hebben getoond.

De reclamevideo's zullen mogelijk ook automatisch geluid afspelen, maar daarover is volgens AdAge nog geen definitief besluit genomen. De reclame-uitingen mogen niet langer dan 15 seconden duren, en er zouden er maximaal drie per dag aan een gebruiker worden getoond.

Opvallende plek
De filmpjes zullen zowel te zien zijn op de desktopversie van Facebook, als op de Facebook-apps voor mobiele telefoon en tablets. Op de desktop zullen de opvallende filmpjes zowel in de linker- als de rechterkolom verschijnen, en ook op de mobiele apparaten wordt een opvallende plek voor de commercials gezocht, aldus AdAge.

Facebook is er tot nu toe niet in geslaagd om een succesvol advertentiemodel voor mobiele apparaten te vinden. Met de automatische reclamefilmpjes zou Facebook meer reclamegeld willen opstrijken van adverteerders die normaal op televisie hun spotjes tonen.

Twijfels
Overigens zouden de adverteerders zelf nog wel hun twijfels over de plannen hebben, omdat automatisch afspelende reclame-uitingen doorgaans voor veel irritatie zorgen - en al helemaal als ook het geluid automatisch afspeelt. Bovendien zouden de bezoekersstatistieken er minder betrouwbaar door worden. Ze kunnen namelijk als 'bekeken' worden aangemerkt terwijl de gebruiker ze niet echt heeft gezien.

Hoeveel geld adverteerders zouden moeten gaan neerleggen voor een videocampagne op Facebook is niet bekend. Facebook heeft niet gereageerd op het bericht van AdAge.



Meld een bug