"Driekwart internetgebruikers haalt geadverteerde internetsnelheid niet"

THINKSTOCK
Volgens een onderzoek van het Nederlandse consumentenprogramma Kassa haalt ruim drie op de vier internetgebruikers niet de snelheid die bij zijn of haar abonnement hoort.

In totaal werden er bijna 20.000 mensen onderworpen aan een snelheidstest voor hun internetverbinding, waarbij er iets meer kabel- dan adsl-klanten meededen. Driekwart van de mensen die meededen aan de test haalt niet de geadverteerde snelheid bij hun abonnement.

Kabel sneller
Wanneer de resultaten worden uitgesplitst naar gebruikt technologie blijkt dat kabelproviders het iets beter doen dan adsl-providers. Op de kabel haalt 73 procent van de internetters de geadverteerde snelheid niet, tegenover 87 procent van de adsl-gebruikers. Klanten met kabelinternet halen gemiddeld 54 procent van de geadverteerde snelheid, terwijl dat bij adsl op 39 procent ligt. Er zijn geen resultaten bekend van glasvezelproviders, omdat Kassa te weinig testers kon vinden.

Minimumsnelheden
Volgens Kassa ondersteunen de resultaten de roep om internetproviders met een 'vanaf'-snelheid of beloofde minimumsnelheid te laten adverteren. Eerder begonnen telecomproviders al met het weergeven van gemiddelde snelheden naast de geadverteerde maximumsnelheden.

In België paste Belgacom de snelheden voor 'Internet Overal' al aan. Een deel van de klanten haalde de geadverteerde snelheid van 50Mbit/s niet waardoor het telecombedrijf de snelheid naar beneden haalde. Eind vorig jaar besloot het BIPT, de Belgische telecomautoriteit, dat providers meer waarheidsgetrouwe internetsnelheden moet vermelden en niet enkel de mogelijke maximumsnelheden.