"Digitale innovatie stuwt kranten verder vooruit"

Christian Van Thillo.
BELGA Christian Van Thillo.
De bedrijfsopbrengsten van De Persgroep zijn in 2013 met 1 procent gedaald tot 901 miljoen euro. De courante nettowinst steeg met 23 procent tot 68 miljoen euro. De magazinemarkt in Vlaanderen blijft het moeilijk hebben en de digitale innovatie stuwt de kranten verder vooruit, zei topman Christian Van Thillo deze middag tijdens de voorstelling van de jaarresultaten in Kobbegem.

Volgens Van Thillo moeten de meeste magazines in Vlaanderen het vooral van de losse verkoop hebben. "We hebben echter al een tijd problemen met de distributie van de magazines. De consumenten kopen minder sigaretten en kopen hun lotto-producten steeds vaker online. Er zijn steeds meer krantenwinkels die stoppen. De klassieke krantenwinkels als distributiekanaal zitten dus met een groot probleem", legt Van Thillo uit.

Voorts is de topman van De Persgroep ervan overtuigd dat magazines een impulsaankoop zijn. "Als je een krantenwinkel binnenstapt, valt het meteen op dat er zo'n groot aanbod aan week- en maandbladen is. De crisis heeft echter het aankoopgedrag van de mensen veranderd. Daar waar ze vroeger drie of meer magazines kochten, blijft het nu vaak beperkt tot één. Er zullen dus onvermijdelijk magazines verdwijnen."

De digitale groei is volgens Van Thillo een grote uitdaging voor de week- en maandbladen. "De kranten domineren het nieuws op internet. Magazines zijn nog op zoek naar wat zij kunnen betekenen op het net. Alleszins moeten ze geen pure nieuwssites worden. Ze moeten iets anders doen dan de kranten, wellicht iets rond gemeenschappen, rond gemeenschappelijke passies van de lezers."

Vorig jaar was voor De Persgroep een uitstekend jaar op de digitale markt. "Het totale merkbereik was nooit zo groot. In april had hln.be gemiddeld meer dan 1 miljoen bezoekers per dag. En 40 procent van de nationale advertentie-inkomsten van Het Laatste Nieuws is digitaal."

De digitale innovaties stuwen de kranten volgens Van Thillo meer dan ooit vooruit. "We zijn intussen meer dan tien jaar actief op internet en hebben een degelijk businessmodel ontwikkeld. De kranten groeien steeds meer uit tot een volwaardig nieuwsmedium op internet, met apps, toepassingen op de klassieke computer en steeds meer op de tablet. En ze hebben intussen ook een gezonde structuur."