"Antivirusbedrijf Kaspersky saboteert concurrenten": CEO ontkent

Eugene Kaspersky, CEO van het Russische Kaspersky Lab.
AFP Eugene Kaspersky, CEO van het Russische Kaspersky Lab.
Het Russische antivirusbedrijf Kaspersky zou geprobeerd hebben concurrenten schade te berokkenen door hun antivirussoftware te misleiden. Daardoor werden goedaardige bestanden als kwaadaardig beschouwd, zogenoemde 'foute positieven' (false positives). Dat meldt het persagentschap Reuters op zijn publieke website, op basis van twee anonieme ex-werknemers van Kaspersky. Het bedrijf zelf ontkent ten stelligste.

Volgens de ex-werknemers was de geheime campagne, die een decennium geleden zou zijn begonnen, gericht tegen Microsoft Corp, AVG Technologies, Avast Software en andere rivalen. Sommige van hen zouden misleid zijn en verwijderden belangrijke bestanden op de computers van hun klanten, of maakten die bestanden ontoegankelijk, terwijl die niet schadelijk waren.

Enkele van die aanvallen zouden bevolen zijn door de co-stichter van Kaspersky Lab, Eugene Kaspersky, gedeeltelijk als vergelding op kleinere concurrenten. Volgens hem aapten die bedrijven Kaspersky-software na. "Eugene beschouwde dit als stelen", zei een van de ex-werknemers aan Reuters. Beide bronnen vroegen anonimiteit. Volgens hen weerspiegelde de keuze van de te saboteren concurrenten ook de wens om marktaandeel op te bouwen.

Het bedrijf zelf ontkent de beschuldigingen in een verklaring aan het persagentschap. "Zulke daden zijn onethisch, oneerlijk en de legaliteit ervan is op zijn minst twijfelachtig", klinkt het.

Eugene Kaspersky zelf reageerde heftig op Twitter. "Gewoonlijk lees ik Reuters niet", klonk het. "Maar wanneer ik dat doe, zie ik foute positieven." Hij doet het verhaal af als complete onzin.

Kaspersky is een van de grootste antivirusbedrijven en stelt meer dan 3.000 specialisten te werk. Het bedrijf stelt 400 miljoen gebruikers en 270.000 bedrijfsklanten te hebben.