Heeft Elon Musk gelijk en leven we allemaal in een computersimulatie? Deze wetenschapper denkt van wel

Acteur Keanu Reeves als Neo in ‘The Matrix Reloaded’. In de trilogie van The Matrix ontdekt hacker en computerprogrammeur Neo dat de mensheid zonder haar weten gevangen zit in een gesimuleerde realiteit die gecreëerd werd door machines. Die houden de mens onder controle, terwijl hun lichamen gebruikt worden als energiebronnen. Neo bindt de strijd aan met het systeem.
AP Acteur Keanu Reeves als Neo in ‘The Matrix Reloaded’. In de trilogie van The Matrix ontdekt hacker en computerprogrammeur Neo dat de mensheid zonder haar weten gevangen zit in een gesimuleerde realiteit die gecreëerd werd door machines. Die houden de mens onder controle, terwijl hun lichamen gebruikt worden als energiebronnen. Neo bindt de strijd aan met het systeem.
Leven we allemaal in een computersimulatie en zijn we bijgevolg niet meer dan artificiële intelligentie? Het lijkt een compleet van de pot gerukt vraagstuk, maar sinds het in 1999 werd opgeworpen in de science fiction-trilogie The Matrix, krijgt de theorie steeds meer aanhangers. Rizwan Virk, een computerwetenschapper en aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) buigt zich in zijn boek The Simulation Hypothesis over de voor- en tegenargumenten van de theorie.

Is onze wereld een illusie en bestaan wij gewoon in een softwareomgeving op de servers van een of andere geavanceerde futuristische samenleving? Vandaag de dag wordt er over deze simulatiehypothese ernstig gedebatteerd in academische kringen. Onder andere Tesla-CEO Elon Musk is ervan overtuigd dat we hoogstwaarschijnlijk in een computersimulatie leven.

“Er is één kans op miljarden dat we leven in een echte realiteit”, zei Musk al in 2016. “40 jaar geleden hadden we Pong (een videospelletje, red.) – twee rechthoekjes en een punt. Nu, 40 jaar later, hebben we fotorealistische 3D-simulaties die miljoenen mensen per dag tegelijkertijd spelen en het wordt elk jaar beter. Weldra zullen we virtual reality hebben, we zullen augmented reality (toegevoegde realiteit, red.) hebben”, aldus Musk. “Als je uitgaat van enige vorm van verbetering, dan zullen de spelletjes niet meer te onderscheiden zijn van de realiteit.”

Hugo Weaving (links) als Agent Smith. Hij moet ervoor zorgen dat mensen niet uit de Matrix kunnen ontsnappen.
Photo: Melinda Sue Gordon Hugo Weaving (links) als Agent Smith. Hij moet ervoor zorgen dat mensen niet uit de Matrix kunnen ontsnappen.

Technologische vooruitgang

Rizwan Virk onderzocht de hypothese voor zijn boek The Simulation Hypothesis. Een van de redenen waarom de theorie de laatste jaren zo aan populariteit wint, is de enorme technologische vooruitgang op vlak van computerspelletjes, zegt Virk. “In de jaren ’80 en ’90 waren computers niet krachtig genoeg om een wereld zoals World of Warcraft of Fortnite te renderen.”

Het is waarschijnlijker dat je een gesimuleerd wezen bent, omdat er veel meer gesimuleerde wezens dan biologische wezens bestaan.

Rizwan Virk, MIT

Daarnaast wijst Virk, zelf een ontwikkelaar van videospelletjes, op het statistische argument waarmee Oxford-professor Nick Bostrom al in 2003 op de proppen kwam. Hij vertrok van de veronderstelling dat een samenleving op een bepaald moment erg realistische “vooroudersimulaties” begint te creëren. Aangezien elke server miljoenen of triljoenen gesimuleerde wezens bevat, zal het aantal gesimuleerde wezens daarom veel groter zijn dan het aantal biologische wezens. 

“Als slechts één samenleving ooit met dergelijke simulaties begint, dan is het waarschijnlijker dat je een gesimuleerd wezen bent, omdat er veel meer gesimuleerde wezens dan biologische wezens bestaan”, aldus Virk, die schat dat onze samenleving zelf over uiterlijk een honderdtal jaren met dergelijke simulaties zal aanvangen.

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat we in een simulatie leven, dan niet.

Rizwan Virk, MIT

Rizwan wijst op grote vraagstukken uit de fysica die op dit ogenblik beter verklaard kunnen worden door de simulatiehypothese dan door de ‘aardse’ hypotheses die momenteel voorhanden zijn. “Als de wereld niet echt fysiek is, maar gebaseerd is op informatie, dan zou ik zeggen dat het een eenvoudigere verklaring kan zijn dat we leven in een simulatie die gebaseerd is op computerwetenschap en informatie”, stelt hij.

Voorspellingen

Waarom zou iemand al die energie stoppen in het creëren van een gesimuleerde samenleving, kan je je afvragen. “Het is best mogelijk dat wie onze simulatie creëert, wil te weten komen hoe het met een beschaving, die zelf keuzes kan maken, zal aflopen. Zouden we onszelf vernietigen? Zouden we kernwapens creëren? Zouden we onze eigen simulatie creëren?”, licht Virk toe. 

Carrie-Anne Moss als Trinity (links). Zij is Neo’s “love interest” in de trilogie.
Photo: Jasin Boland Carrie-Anne Moss als Trinity (links). Zij is Neo’s “love interest” in de trilogie.

“Ik denk niet noodzakelijk dat we in een simulatie leven die slechts één doel heeft, zoals kijken hoe we de klimaatverandering kunnen aanpakken. In de plaats daarvan, net zoals in een videospel met meerdere spelers, heeft elk personage zijn persoonlijke doelstellingen en de keuzevrijheid om te beslissen wat er gaat gebeuren.” Op die manier is ieder personage een experiment op zichzelf, stelt hij.

Na zijn onderzoek is Virk geneigd om zich bij de stelling van Elon Musk aan te sluiten. Hij schat de kans dat we in een simulatie leven tussen de 50 en de 100 procent. “Ik denk dat het waarschijnlijker is dat we in een simulatie leven, dan niet.”

Wie meer wil weten over de simulatietheorie, kan daarvoor terecht in het boek van Rizwan Virk.
RV Wie meer wil weten over de simulatietheorie, kan daarvoor terecht in het boek van Rizwan Virk.



21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Thomas Anderson

    Als je code vind op dna moet er nog zand zijn?

  • Robin Van de Weyer

    @JohnnyVerhoeven maar dat zijn onze computers.. waarom zou een beschaving die een ultrarealistische simulatie kan maken geen goede computers kunnen hebben? Het feit dat ze iets zo scherp kunnen simuleren zegt veel over de computers die ze dan zouden kunnen hebben denk ik dan. Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk

  • jayse abdul

    Johnny L Verhoeven Er zijn wel wat slimmere mensen als u en ik die daarover nagedacht hebben hoor. Als je in een computerspel loopt, dan wordt niet heel de stad "getekend", enkel de plaats waar de speler zich bevind, al de rest bestaat niet, tot op de moment dat de speler daar is. Uw vraag simpel beantwoord, men hoeft niet heel het heelal te berekenen en te tekenen, enkel de plaats waar er iemand is, of waar iemand naar kijkt. Al de rest bestaat niet als er niemand in de buurt is.

  • Stefan Klemic

    Het lijkt me dan toch een heel slecht simulatieprogramma dat ze best kunnen vernietigen... het programma zit vol kwaadaardige virussen die alles vernietigen...

  • Johnny L Verhoeven

    Heeft iemand als eens nagedacht hoeveel computer capaciteit we nodig hebben om zo iets als het heelal met ontelbare subatomaire deeltjes en bij behorende natuurwetten real time zonder haperingen te draaien. Dan moeten onze huidige computer nog minstens een triljoen keer krachtiger worden. Ik denk dat het eerder onwaarschijnlijk is dat we in een simulatie wonen.