Google stopt met reclame voor cryptomunten

AFP
Na Facebook doet ook Google advertenties van aanbieders van cryptomunten als de bitcoin in de ban. Vanaf juni zal de internetgigant dergelijke reclameboodschappen niet meer plaatsen. Dat staat in een bericht over het nieuwe advertentiebeleid dat het bedrijf op zijn website heeft geplaatst.

Ook aan reclames voor andere laagdrempelige beleggingsproducten waarbij beleggers hoge rendementen worden voorgespiegeld, terwijl ze zo in korte tijd ook heel veel geld kunnen verliezen, werkt Google binnenkort niet meer mee. Het gaat onder meer om binaire opties, en producten waarbij gegokt wordt op waardeschommelingen van bijvoorbeeld vreemde valuta's.

Het strengere advertentiebeleid van Google gaat niet alleen gelden voor de zoekmachine, maar ook voor andere diensten zoals het populaire videoplatform YouTube. Concurrent Facebook besliste in januari al te stoppen met het promoten van cryptomunten. Google en Facebook zijn de twee grootste distributeurs van online reclame ter wereld.

Toezichthouders wereldwijd waarschuwen al een tijdje voor de risico's die particuliere beleggers lopen als zij hun geld steken in bitcoin of aanverwante digitale 'valuta's'. In de financiële sector zelf wordt de populariteit van dergelijke producten eveneens met argwaan bekeken, al is er wel veel belangstelling voor de onderliggende blockchain-technologie.

De koers van de meeste cryptomunten zakt de laatste tijd ook weer verder terug, na een kortstondig herstel halverwege februari. De bitcoin was vanavond zo'n 8300 dollar waard. Daarmee zakte de koers tot het laagste niveau in ongeveer een maand tijd. In december werd voor één bitcoin nog zo'n 20.000 dollar neergeteld.