Gamewereld krijgt eigen #MeToo-beweging: “vastgegrepen en betast op netwerkevenementen”

In de game-industrie is sinds maandag een #MeToo-beweging in gang gezet.
Getty Images/iStockphoto In de game-industrie is sinds maandag een #MeToo-beweging in gang gezet.
Gameontwikkelaars komen naar buiten met verhalen over seksuele intimidatie in de game-industrie. Dat doen ze nadat een collega maandag in haar blog beschreef hoe ze verkracht en misbruikt werd door een andere collega. “De gamewereld ondergaat momenteel een #MeToo moment”, zegt mediacriticus en auteur Anita Sarkeesian.

De golf van beschuldigingen in de game-industrie kwam maandag op gang na een getuigenis van een gameontwikkelaar die verkracht zou zijn door een collega. Die getuigenis zorgde ervoor dat ook andere ontwikkelaars met hun verhaal naar buiten kwamen. 

De reeks getuigenissen wordt ondertussen met de #MeToo-beweging vergeleken, die eerder seksueel misbruik in de filmindustrie blootlegde. Slachtoffers van Hollywood-producent Harvey Weinstein, die hem van seksuele intimidatie, misbruik en verkrachting beschuldigden, zetten in 2017 de beweging in gang.

Hotelkamers en beloften 

Verschillende vrouwen beschreven hoe ze betast en vastgegrepen werden op netwerkevenementen. Anderen vertelden dat mannen hen naar hotelkamers lokten met de belofte dat ze meer carrièrekansen zouden krijgen. 

Sommige getuigenissen spreken van lange periodes van emotionele manipulatie en misbruik door oudere collega’s. Slachtoffers zeggen zich “ontmenselijkt” te voelen door de ervaringen, die voor een blijvend effect op hun mentale toestand zorgden. 

Een van de slachtoffers vertelt haar verhaal op het sociaal medium Twitter.
Twitter Een van de slachtoffers vertelt haar verhaal op het sociaal medium Twitter.

“Het venijnig, beledigend en roofzuchtig gedrag tussen ontwikkelaars in de game-industrie kwam voordien vooral ter sprake in intieme kringen”, zegt mediacriticus en auteur Anita Sarkeesian. “Ik heb respect voor diegenen die er vandaag voor uitkomen”. 

“Times Up”

De campagnegroep, “Times Up”, die seksuele intimidatie aanvecht, noemde de acties zoals beschreven in de getuigenissen “verontrustend” en “gewetenloos”. “Dit moet de game-industrie wakker schudden”, zegt de campagnegroep. “Deze cultuur van seksuele intimidatie, misleiding en wraakneming kan niet langer blijven duren.”

De beschuldigingen werden openbaar gemaakt net voor de Pax West gameconferentie in Seattle, Washington, waar duizenden individuele gameontwikkelaars samenkomen. De conferentie staat vandaag gepland. 




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • willems michel

    Kan iemand me eens uitleggen wat eigenlijk de betekenis is van die # ?

  • Eva Munet

    Nicolas, inderdaad! Daar stel ik mij ook héél veel vragen bij.

  • Bart Versmissen

    Ik ben nog zo geschoold dat # stond voor pond. Dus #MeToo: Pound Me Too. Awel, dat is dan toch gebeurd...

  • Maartje Nieuwboter

    Mij lijkt het dat het steeds gaat over keuzes die je helemaal zélf maakt. Er zijn veel manieren om je carrière een boost te geven. Seksualiteit uitspelen is er één van. Het #metoo-verhaal is veel te eenzijdig. Vrouwen worden gemanipuleerd door mannen, maar vrouwen hebben er ook een handje van weg om mannen te manipuleren. Ik zie het probleem niet. Ook bij andere dieren worden seksuele gunsten ingezet om een doel te bereiken. Veel #metoo-verhalen gaan m.i. eerder over geldelijk gewin/afpersing.

  • Nicolas Van Hoecke

    "Anderen vertelden dat mannen hen naar hotelkamers lokten met de belofte dat ze meer carrièrekansen zouden krijgen." Daar ligt al een groot probleem bij sommige vrouwen. In eerste instantie doen ze lekker mee en nadien klagen ze. Net als actrices, ze gaan erin mee om carrière te maken en eens ze dat soort zaken niet meer nodig hebben komen ze klagen.