Zeven écht nieuwe games die op E3 werden aangekondigd

Sony PlayStation
Op deze editie van de E3-gamebeurs in Los Angeles zakte het aantal aangekondigde games die een vervolg zijn op een eerdere game naar een absoluut minimum. Dat is mooi: gamehuizen weten ondertussen dat het tijd is voor iets nieuws, en hun verbetenheid om dat te brengen resulteert stilaan in een creatieve renaissance. Hier zijn de zeven interessantste gloednieuwe titels die de afgelopen dagen werden voorgesteld.

Liefst zes grote gameuitgevers huurden de afgelopen dagen een evenementenhal in Los Angeles om hun aanstormende games voor dit najaar, volgend voorjaar en daarna voor te stellen. Historisch werd het podium gedomineerd door sequels en nieuwe edities van een langlopende franchise, en die zijn ook dit jaar goed vertegenwoordigd.

Opvallender is het grote aantal nieuwe games die boven de doopvont werden gehouden tijdens de persconferenties van consolefabrikanten PlayStation en Xbox, en gamehuizen Electronic Arts, Bethesda en Ubisoft.

1. For Honor

Ubisofts gloednieuwe titel For Honor brengt hondsruwe zwaardgevechten met ridders, vikings en samoeraikrijgers, waarin lijven worden doorspiest, hoofden van hun romp worden gescheiden met één welgemikte slag, en er op grote groepen aanvallers kan worden ingehakt. Die gevechten gaan tussen menselijke spelers, die in groepjes van vier tegen vier elkaar aan stukjes kunnen hakken.

Het Franse gamebedrijf zette Jason Vandenberghe, zijn sterontwerper die onder meer ook 'Far Cry 3' en 'Red Steel 2' maakte, op deze titel, die er een compleet nieuwe vechtbesturing voor verzon. Die doopte hij 'The Art of Battle'. "We baseerden ons op het eergevoel dat krijgers uit dat tijdperk hanteerden in de strijd", zei Vandenberghe tijdens een korte introductie van de game.

For Honor brengt hondsruwe zwaardgevechten met ridders, vikings en samoeraikrijgers

Ubisoft

2. Horizon: Zero Dawn

Iemand zin om te jagen op robot-dino's? Het kan in de nieuwe game van Guerrilla Games, de Amsterdamse gamestudio achter de 'Killzone'-schietspellenreeks, die met 'Horizon: Zero Dawn' voor het eerst in elf jaar een nieuwe game maakt die geen onderdeel vormt van die serie.

'Horizon: Zero Dawn' brengt de speler in een nieuwe beschaving die op de ruïnes van de vorige is gebouwd, met de grootsteden van vandaag die zijn overwoekerd door de natuur en menselijke stammen die stilaan weer in grote nederzettingen leven. Alleen leven ze wat meer in harmonie met de natuur, en jagen ze op door technologie voortgebrachte wezens, die om één of andere reden ook de wetten en stromingen van de natuur zijn gaan volgen.

Een mooi moment tijdens een korte demo van de game op het PlayStation-podium was toen de vrouwelijke protagonist een jonge robotdino neerlegde met een speer, en ze het beest suste terwijl het stierf. Maar de spanning komt in de game dankzij de grotere beesten, waarbij er in de trant van de populaire Japanse gamereeks 'Monster Hunter' vooral veel poot- en staartslagen moeten worden ontweken om dichter te komen bij hun zwakke plek.

'Horizon: Zero Dawn' brengt de speler in een nieuwe beschaving die op de ruïnes van de vorige is gebouwd

Sony PlayStation

3. Ion

Dean Hall, de Australische ex-marinier die tijdens de ontberingen van een overlevingstocht zijn zombie-overlevingsklepper 'DayZ' bedacht, stelde op de  mediabriefing van Microsoft Xbox zijn nieuwe game 'Ion' voor: een ruimte-exploratiegame die, dixit Hall tijdens zijn korte presentatie van de game, eerder een universum dan een game is, en "wordt gedefinieerd door fysica, biologie en chemie."

De korte trailer van de game toonde een astronaut die buiten een contemporain ruimteveer hangt, de suggestie dat er duizenden planeten kunnen worden bezocht, en een menselijk wezen dat in een 'creepy' gelabelde plastic verpakking zit. Dat is bijzonder weinig, maar de maker krijgt, dankzij 'DayZ' en diens vernieuwende kijk op hoe de gameontwikkelaar eerder een wereld dan een verhaal moet creëren in een game, enorm veel krediet in de videogame-industrie.

Microsoft

Unravel

Electronic Arts, het tweede grootste gamebedrijf ter wereld, pauzeerde tijdens zijn E3-presentatie eventjes de bombarie van zijn 'Need for Speed'-, 'Fifa 16'- en 'Star Wars: Battlefront'-aankondigingen om 'Unravel' voor te stellen, een eenvoudig 2D-platformspelletje dat de Zweedse studio Coldwood aanvankelijk aan het maken was om het zelf uit te geven, maar dat EA volgens directeur studiorelaties Patrick Söderlund zo aandoenlijk vond dat het de uitgave ervan in zijn eigen portfolio wilde.

Het hoofdpersonage is Yarny, een gebreid poppetje dat door een natuurlijke omgeving moet rennen en daarin op de vlucht moet voor strikt natuurlijke gevaren, zoals bevers en kraaien. De kern van het concept zit hem in dat ene draadje dat thuis is blijven hangen, en dat de protagonist langzaam maar zeker uiteenhaalt, zei ontwikkelaar Martin Sahlin. "We willen een game maken die meer brengt dan alleen maar entertainment: hij moet mensen ontroeren. Die losse draad, en de ontrafeling van het hoofdpersonage, is een metafoor voor hoe ook wij ontrafeld geraken wanneer we worden gescheiden van onze geliefden."

Electronic Arts

Dreams

Media Molecule, de Britse gamestudio die voor Sony PlayStation het monstersucces 'LittleBigPlanet' maakte, is bezig aan de nieuwe titel 'Dreams'. De game is volgens studiohoofd Alex Evans gebaseerd op de beelden die mensen zien tijdens de korte lucide periode wanneer ze indommelen en in hun droom terechtkomen, en een trailer toonde droomachtige, associatieve beelden van ijsberen, kwaaie teddybeertjes, ruimteschepen en kleine monstertjes.

Er zit - net als bij 'LittleBigPlanet' - ook een bricoleer-element in: wezens kunnen worden geboetseerd met de PlayStation 4-controller, en omgevingen kunnen worden volgeplant met de meest uiteenlopende attributen en decorstukken. "Iedere persoon die ik de afgelopen vier jaar een stuk van de game heb laten zien, zei me dat hij eventjes tijd nodig had om het te laten inzinken", zei Evans.

Sony PlayStation

Gigantic

Met zijn multiplayergevechten en zijn cartooneske decors lijkt de vanaf augustus exclusief (en gratis!) op Xbox One en Windows 10-pc's speelbare game 'Gigantic' niet al te ver buiten de lijntjes te kleuren. Maar de animaties van de personages hebben de gewiekstheid van die van karakters uit een Disneyfilm, en de onlinegevechten die vijf spelers met het blanke zwaard en schietgeweertjes kunnen voeren tegen vijf andere worden iets compleet nieuws, zei directeur David Reid van Motiga, de studio die de game aan het ontwikkelen is. De creaturen waarmee kan worden geknokt zijn, zoals de titel het al aangeeft, niet van de kleinsten, en het speelelement (de 'gameplay', zoals dat vandaag modieus heet) draait meer dan ook rond samenwerking.

Motiga

Sea of Thieves

Microsoft lijkt ook - en eindelijk - van plan om iets te doen aan het tragische verhaal van zijn Britse gamestudio Rare. Die laatste maakte in de jaren '90 een paar iconische games voor Nintendoconsoles en de eerste Xbox, waaronder 'Donkey Kong Country', 'GoldenEye 007', 'Banjo Kazooie' en 'Perfect Dark', maar verdween een beetje in het Limbo toen Microsoft het bedrijf aan het begin van de eeuw overnam en het sindsdien alleen maar de geflopte 'Viva Pinata'-reeks en een aantal games voor de Kinectsensor ontwikkelde. Met 'Sea of Thieves', een aanstormende Xbox One-titel, wil het dat tij doen keren.

Je speelt een piraat op een piratenschip, en de actie vertoont véél gelijkenissen met Ubisofts 'Assassin's Creed IV: Black Flag', maar het feit dat deze game rond multiplayer draait en de piratenboot dus in essentie volledig wordt bevolkt door menselijke spelers is iets wat voorlopig nog geen gelijke kent. Het wordt een 'shared adventure game', opperde Rare-baas Craig Duncan, waarin je in team op schattenjacht of plundertocht moet gaan.

Microsoft Game Studios