Ga naar de mobiele website
^ Top

Zelfrijdende wagens "opgeleid" met 'Grand Theft Auto 5'

Photo News
Ontwikkelaars van zelfrijdende auto's gebruiken onder ander het computerspel Grand Theft Auto 5, kortweg GTA 5, om de wagens aan te leren hoe ze moeten reageren op onvoorziene omstandigheden.

GTA 5 is een van de simulatieplatformen die producenten van zelfrijdende wagens gebruiken om de artificiële intelligentie van de auto's te trainen. Hyperrealistische videospelletjes zoals GTA 5 genereren immers data die erg dicht aanleunt bij wat de intelligente software van de zelfrijdende wagens moet kunnen waarnemen op de weg.

Bedrijven als Ford en Waymo, een dochterbedrijf van Google-moeder Alphabet Inc, beweren dat ze tegen 2020 zelfrijdende wagens op de markt willen brengen, maar er is nog veel werk aan de winkel: de wagens moeten immers kunnen reageren op onvoorziene omstandigheden.

Een zelfrijdende wagen van Waymo wordt voorgesteld op een Google-evenement op 13 december 2016.
AP Een zelfrijdende wagen van Waymo wordt voorgesteld op een Google-evenement op 13 december 2016.

Rij-uren

Om de software een zo uitgebreid mogelijke kennis bij te brengen, moeten er zoveel mogelijk 'rij-uren' afgelegd worden. Om dit op de echte weg te doen, is tijd nodig en daar ontbreekt het nu net aan. Met simulatoren kunnen er per dag echter zo'n 5 miljoen kilometers worden afgelegd. "Alleen maar vertrouwen op gegevens van de weg, is niet praktisch", zegt David Bacchet van Nio, een start-upbedrijf dat over drie jaar een autonome elektrische wagen wil uitbrengen. "Met simulatie kan je hetzelfde scenario oneindig vaak opnieuw afspelen en het dan opnieuw testen."

Het idee is niet dat de wegen van de fictieve stad Los Santos de plaats moeten innemen van de echte wegen, maar volgens Alain Kornhauser, een professor aan de universiteit van Princenton die er het Autonomous Vehicle Engineering-team adviseert, is GTA 5 "de rijkste virtuele omgeving waaruit we data konden halen".

De nieuwste Grand Theft Auto 5 telt 262 verschillende voertuigen, meer dan 1000 onvoorspelbare voetgangers en dieren, veertien weersomstandigheden en talloze bruggen, verkeerslichten, tunnels en kruispunten.

Uitdaging

Tot nu toe is het menselijk brein echter nog veel beter dan een computer in staat om te reageren op onvoorziene omstandigheden, zoals putten in de weg, een kleuter die onverwachts de straat overloopt of wegenwerken.

Daarin ligt dus dé grote uitdaging voor de autobouwers: besturingssystemen creëren die beter zijn in autorijden dan menselijke chauffeurs en die autorijden veiliger kunnen maken.

Meer over



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


Meld een bug