Getest: maakt de Nintendo-tabletcontroller games beter?

UNKNOWN
Over de Wii U, de langverwachte opvolger van de spelconsole Nintendo Wii, is al heel wat inkt gevloeid. Vooral dan over de nieuwe controller, die voorzien is van een aanraakscherm. Bij gamen is het toch essentieel dat ding echt aan je vingers te voelen, dus gingen we eens bij Nintendo langs voor een 'hands-on', zoals dat heet. Maakt de Wii U GamePad games beter of niet?

We stonden eerlijk gezegd nogal sceptisch tegenover de tabletcontroller. Bij de lancering van iets nieuws loop je namelijk altijd het risico dat gameontwikkelaars àlle mogelijkheden van dat nieuwe snufje willen gebruiken, en daarmee het spelplezier eigenlijk meer vergallen dan verbeteren - zoals bij sommige games voor de PS Vita. Dat blijkt bij de Wii U op het eerste gezicht echter prima mee te vallen.

Enerzijds heb je natuurlijk de casual games, waarvoor dat extra scherm echt heel goed van pas komt. Het geeft je de mogelijkheid een speler iets te tonen dat andere gamers niet kunnen zien, zoals in 'Nintendo Land' of 'Game & Wario'. In een van de minigames van het eerste spel kan de speler met de tablet bv. vier anderen achtervolgen als een onzichtbaar spook, terwijl je in het tweede bv. als dief appels moet stelen terwijl andere spelers via de beelden op het tv-scherm moeten raden wie van de massa mannetjes je bent.

In een minispel in 'Game & Wario' moet je pijlen afvuren met de controller.
UNKNOWN In een minispel in 'Game & Wario' moet je pijlen afvuren met de controller.
UNKNOWN

Handig
Ook de meer hardcore games maken gebruik van het extra scherm, maar daarbij gaat het vaak echt om handige toevoegingen, eerder dan vervelende 'kijk eens wat ik kan'-trucjes. Zo kan je in 'ZombiU' je omgeving scannen door de tablet te draaien, en kan je in 'Batman: Arkham City' op je tablet je wapenmenu oproepen of je batarang leiden.

In bv. 'Pikmin 3' is de kaart dan weer zichtbaar op het extra scherm, zodat je steeds goed ziet waar je bent zonder een ander beeld te moeten oproepen bovenop de gameplay. Simpel, maar we kunnen heel wat games voor de geest halen waarin dat heel handig zou geweest zijn.

In 'Pikmin 3' wordt de Wii U GamePad een kaart.
UNKNOWN In 'Pikmin 3' wordt de Wii U GamePad een kaart.

Drukken
In de nieuwe 'Super Mario'-game kan een speler met de tabletcontroller dan weer blokjes op het speelveld toveren waarop Mario, Luigi en co kunnen springen, en bij partygames zoals 'Just Dance' kan een extra speler de dansmoves kiezen die de meer sportieve spelers uitvoeren. Hét wondermiddel om mannen te betrekken in een dansgame, denken we dan.

'Project P-100' is dan weer een spel waarin je cirkels of lijnen op de tablet kan tekenen om je personages op het scherm respectievelijk met een vuist of een zwaard te laten vechten, een principe dat ook de tekentabletcontroller uDraw gebruikt. In 'Game & Wario' zit er dan weer een minigame waarin je het aanraakscherm gebruikt om pijlen te richten en af te schieten.

In 'New Super Mario Bros. U' kan de speler met de tabletcontroller extra blokjes tevoorschijn toveren.
UNKNOWN In 'New Super Mario Bros. U' kan de speler met de tabletcontroller extra blokjes tevoorschijn toveren.
UNKNOWN

Goed gevoel
De gamepad ligt trouwens opvallend goed in de hand, toch wat verrassend gezien de afmetingen ervan: maar liefst 26,7 cm lang, 13,7 cm breed en 4,5 cm hoog, alsjeblief! Enkel de plaats van de rechterknopjes was een beetje wennen, maar veel minder hard dan we hadden verwacht. Over de Wii U GamePad moeten we verder nog zeggen dat hij twee analoge joysticks heeft, waardoor hij prima geschikt is voor shooters. Het Wii U-systeem biedt trouwens ondersteuning voor twee Wii U GamePads, maximaal vier Wii-afstandsbedieningen (of Wii-afstandsbedieningen Plus) en Wii-accessoires zoals de Nunchuk, de traditionele controller en het Wii Balance Board.

Hardware
De Wii U draait op een IBM Power muticoreprocessor en een AMD Radeon High Definition GPU. Over de precieze kracht van de console blijft Nintendo nog wat vaag, maar maar daar geldt uiteindelijk toch dat niet de grootte telt, maar wat je ermee doet. Zo houdt het bedrijf in veel casual games resoluut vast aan het gebruik van simpele beelden om de nadruk te leggen op het spelplezier zelf. Het is daarnaast natuurlijk ook een cliché dat de mogelijkheden eindeloos zijn, maar de kunst is uit die enorme lijst opties net de goede te kiezen. Nintendo lijkt echter uitstekend op weg, dus we zijn benieuwd wat ze nog uit hun hoed gaan toveren.

UNKNOWN
De Wii U ondersteunt ook traditionele controllers.
UNKNOWN De Wii U ondersteunt ook traditionele controllers.
Hij is beschikbaar in wit en zwart.
UNKNOWN Hij is beschikbaar in wit en zwart.
UNKNOWN
In 'ZombiU' toont de tabletcontroller je inventaris, of scant hij de omgeving.
UNKNOWN In 'ZombiU' toont de tabletcontroller je inventaris, of scant hij de omgeving.
Technische fiche Wii U
CPU: IBM Power muti-core processor.
GPU: AMD Radeon High Definition GPU
Opslag: Het Wii U-systeem maakt gebruik van fl ashgeheugen. Het biedt ook ondersteuning voor SD-kaarten en externe USB-opslag.
Media: Optische discs voor Wii U en Wii
Video-output: Ondersteuning voor 1080p, 1080i, 720p, 480p en 480i. Ondersteunde snoeren: HDMI, D-Terminal-snoer voor Wii, componentsnoer voor Wii, RGB-snoer voor Wii, S-videosnoer voor Wii en de AV-uitgangsstekker voor Wii.
Audio-output: Gebruikt zeskanaals lineaire PCM-output via de HDMI-aansluiting, of analoge output via de AV-uitgang.
Netwerk: Het Wii U-systeem kan verbinding maken met het internet via een draadloze verbinding (IEEE 802.11b/g/n). Het systeem heeft vier USB 2.0-aansluitingen: twee aan de voorkant en twee aan de achterkant. Deze bieden ondersteuning voor een LAN-adapter voor Wii.
Compatibiliteit met Wii: Bijna alle software en accessoires voor Wii kunnen worden gebruikt met het Wii U-systeem.