Wat als die hack-smartphone uit 'Watch_Dogs' echt was?

Ubisoft
Aiden Pearce, het hoofdpersonage uit Ubisofts eind deze maand gelanceerde game 'Watch_Dogs', kan via zijn vol hacking-apps gestouwde smartphone verkeerslichten manipuleren, geld stelen uit cashautomaten, of zelfs het elektriciteitsnetwerk in verscheidene huizenblokken in Chicago platleggen. Wat zou er gebeuren als zoiets in het echt kon? Het Franse gamebedrijf exploreerde het in een nieuwe promovideo voor zijn game, waarin het een aantal nietsvermoedende New Yorkers in het ootje nam met het idee.

Onderstaande trailer - geregisseerd door de Belgische Cecilia Verheyden is - is natuurlijk bedoeld om viraal te gaan: hij maakt deel uit van de marketingmachine rond 'Watch_Dogs', een nieuwe game van Ubisoft die op 27 mei in de winkels komt en over meesterhacker-met-een-wraakmissie Aiden Pearce en diens vol 'blackhat'-hackingsoftware volgestouwde smartphone gaat. Ubisoft zegt zelf natuurlijk dat zo'n 'supersmartphone' in het echt niet kan. "Iets hacken duurt minuten, uren of dagen", zegt Kevin Shortt, de scenarist van 'Watch_Dogs'. "Dat gedaan krijgen met een druk op een knop, dat is natuurlijk pure Hollywood. Maar een snel hackbare omgeving was precies waar onze game rond draait, dus we konden moeilijk aan alles wat Aiden hackt een apart minispelletje vastkoppelen."

Wel probeerde Ubisoft Montréal, de Canadese studio van het gamehuis waar 'Watch_Dogs' wordt ontwikkeld, de onderwereld van hackers die in de game wordt gepresenteerd zo waarheidsgetrouw maken. Om de details precies juist te krijgen deed het bedrijf daarom een beroep op het Russische Kaspersky Security, momenteel het grootste computerbeveiligingsbedrijf in de wereld. Consultants van Kaspersky zorgden ervoor dat de details van de gebeurtenissen in de game - los van het feit dat er uiteraard een loopje wordt genomen met wat er vandaag technologisch mogelijk is - tenminste klopten. Tot een cijfercombinatie op een scherm toe.

"Ik heb hen uiteindelijk het volledige script gestuurd, om te dubbelchecken of we geen al te grote kemels geschoten in de technische feiten", zegt Shortt. "Niet alleen gaven ze aan waar we niet juist zaten, maar ze reikten ons ook suggesties aan. Op één moment refereerde ik bijvoorbeeld aan een IP-adres in het script. Blijkt dat de cijfercombinatie in kwestie gewoonweg niet mogelijk is. Tot zelfs op dat niveau hebben we het allemaal erg accuraat gehouden."