Waarom interactieve Mario-speeltjes een goed idee zijn voor Nintendo

Nintendo
Het wroetende Japanse videogamebedrijf Nintendo wil zich op de 'toys to life'-markt storten, met plastic versies van zijn totemfiguren die kunnen interageren met zijn gameconsoles. Een solide plan, want ook voor gamebedrijf Activision en mediagroep Disney brachten die interactieve speeltjes onverwacht fors wat opbrengsten binnen.

Toen hij voor een zoveelste keer Nintendo's povere financiële resultaten moest toelichten, opperde ceo Satoru Iwata enkele maanden geleden al dat het bedrijf nieuwe manieren zou zoeken om omzet te draaien uit de krachtbronnen van het bedrijf: totemfiguren als loodgieter Mario of huisprimaat Donkey Kong, die telkens wanneer ze in een game opduiken voor een kort opstootje in de opbrengsten zorgen. Nu Iwata deze week moest toegeven dat het bedrijf voor het derde jaar op rij een jaarverlies zou lijden, maakte hij die visie ook wat concreter: een van de pistes waar Nintendo werk van wil maken, is een serie officiële plastic figuurtjes van zijn bekendste personages, die informatie uit verscheidene games kunnen opslaan en dus zowel fysiek als virtueel kunnen bestaan.

"De figuurtjes, die consumenten kunnen kopen en verzamelen, zullen samenwerken met meerdere softwaretitels die in de toekomst worden gelanceerd", zei Iwata tijdens een toelichting bij de resultaten en de strategie van het bedrijf om financieel terug op koers te geraken. "Nintendo heeft een hoop bekende personages die zijn ontstaan in videogames, en we hebben geregeld titels uit gamefranchises gelanceerd die gebruik maken van die intellectuele eigendom. Daarom geloof ik dat er een compleet nieuw soort platform zal ontstaan wanneer we die intellectuele eigendom compatibel maken met interactieve figuren."

Nintendo

Het is een strategie die natuurlijk meteen doet denken aan die van gamehuis Activision, dat met zijn 'Skylanders'-reeks ineens ook een succesvolle speelgoedfabrikant werd: de combinatie van een jaarlijkse videogame met geregelde vlagen van nieuwe actiefiguurtjes die zowel fysiek op een speelplein als virtueel in de game kunnen worden gehanteerd bracht het bedrijf tot nu toe al meer dan 2 miljard dollar (1,45 miljard euro) aan omzet op. Hetzelfde geldt voor mediagigant Disney, die vorig jaar een vergelijkbaar concept lanceerde met 'Disney Infinity', en daarmee een stevige financiële opstoot leverde aan zijn interactieve afdeling. Plastic figuurtjes, en de radiozendertjes die erin moeten worden gebouwd om te communiceren met de gamehardware, vallen spotgoedkoop te fabriceren in het oosten van de wereld, en zorgen dus voor een veel grotere winstmarge dan de arbeidsintensieve videogames zelf.

Disney
Activision
Nintendo

Bovendien heeft Nintendo een ontegensprekelijk voordeel op technologisch gebied: de 'Near Field Communications'-radiozender die nodig is om de figuren te laten samenwerken met de gameconsole zit al ingebakken in het speeltabletje bij Nintendo's Wii U. Zowel Activision als Disney moeten daar een apart accessoire voor verkopen, dat via de usb-poort op de console moet worden ingeplugd. Het zorgt in ieder geval voor een eenvoudigere propositie naar de consument toe, die geen basissetje hoeft te kopen om werkende figuren te hebben. Voor de 3DS-zakconsole, waarmee de speeltjes ook moeten samenwerken en waar geen NFC-zender in zit, denkt Iwata wèl aan een apart infraroodontvangertje. De Nintendofiguren zouden dit najaar al in de winkel moeten komen.