Vechten met tegenzin in 'Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle'

Bandai Namco
Met zijn elegante klarelijnstijl en zijn complexe aanvalscombinaties had 'Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle' een culthit onder de vechtspelletjes kunnen worden. Helaas ligt de snelheid van de game zo lamlendig laag dat uw vechtlust snel voorbij zal zijn.

Eigenlijk kon het moeilijk misgaan met 'Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle', een game gebaseerd op een populaire Japanse Mangareeks én de remake van een speelhallengame uit 1998 die een ware cultstatus verwierf aan weerszijden van Azië. Fans van de Mangareeks mogen zich klaarmaken voor gevechten tussen veertig bekende personages uit de acht verhaallijnen waaruit de serie ondertussen bestaat. Niet-fans hebben de geruststelling dat deze game een paar goeie dingen uit die jarenlange erfenis haalde: in de eerste plaats de elegante 'glamrock'-stijl die over de visuele presentatie ligt, en de mooie klarelijneffecten die de personages vertonen. 'Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle' laat strak afgelijnde tweedimensionale personages zien in een vrijwel volledig in 3D opgetrokken wereld, en dat geeft een donders mooi effect.

Bandai Namco

Ware fans van vechtgames mogen zich bovendien in de handjes spugen. Het drijvende gameplay-element achter 'Jojo's Bizarre Adventure: All-Star Battle' is een vechtsysteem dat op zich makkelijk onder de knie te krijgen is (er is een lichte, middelmatige en zware aanval), maar het verschil maak je, zelfs in de al best moeilijke eerste gevechten, door die vakkundig in elkaar te laten overvloeien tot 'combo's'. En voordat u die kunde goed en wel hebt bereikt, hebt u al een paar uren in de game achter de kiezen. Om u te belonen voor die inzet, hebben de makers natuurlijk aan de nodige toetjes gedacht: er zijn speciale 'moves', superslagen en een voor ieder personage verschillende 'Style'-aanval, voor het geval dat u fan mocht zijn van de reeks.

ONZE SCORE

Playstation 3
  • Geluid
  • Graphics
  • Gameplay
  • Levensduur
  • Totaal
Bandai Namco

Maar geen van die ontegensprekelijke troeven compenseert het lamlendige metrum dat in deze game ligt, en dat je al snel na de eerste gongslag je vechtlust laat verliezen. De personages lopen als houten Klazen over de arena, en iedere actie die je onderneemt - van bewegen tot schoppen en slaan - voelt alsof ze pas met enige vertraging wordt overgenomen op het scherm. Misschien wilden de makers van deze game zich differentiëren van de zwaar op snelheid en onmiddellijke impact spelende 'Street Fighters', 'Tekkens' en 'Mortal Combats' van de laatste jaren door een bedachtzamer vechtsysteem te introduceren, maar het resultaat is vooral een game die volledig uit zijn ritme zit. 'Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle' voelt als een dans waarbij u meteen al de eerste stap verkeerd zette, en er daarna niet meer in slaagt om de rest bij te benen. Maar wel zo stijlvol mogelijk blijft stuntelen.