Uitgever haalt games van Belgische markt wegens gokwetgeving

Square Enix
Gameuitgever Square Enix trekt enkele games terug uit ons land vanwege de strenge Belgische regels voor ingebouwde gokspelen in de games. Het federaal parket opende in september een onderzoek naar zogeheten lootboxes, waarbij gamers een pakket kopen waarvan ze niet weten wat erin zit.

Een lootbox is een virtuele kist met extra applicaties voor games. Gamers kunnen die online kopen, maar weten vooraf niet wat erin zit en wat ze dus eigenlijk kopen. “Het is een schatkist die je kan kopen in een spelletje met een kleine prijs, zo’n twee tot drie euro”, zegt gamer Kasper uit. “Je kan er kleine dingen mee verkrijgen, zoals kleurtjes voor op een wapen of kledij voor een personage.”

Het parket opende eerder dit jaar al een onderzoek naar de lootboxen en ook de kansspelcommissie is geen fan. Zij noemt een lootbox een ingebouwd gokspel. “Alle elementen van een kansspel zoals spel, inzet, toeval, winst of verlies zijn aanwezig. Daardoor zijn er risico’s op gokverslaving en vallen de lootboxen onder de Belgische gokwet”, klinkt het.

Aanpassingen

Volgens The Guardian haalt Square Enix nu drie mobiele games van de Belgische markt, namelijk Mobius Final Fantasy, Kingdom Hearts Union X en Dissidia Final Fantasy Opera Omnia. Het gaat om free-to-playtitels, games die je gratis kan spelen maar waarbij je doorgaans wel wat kleine bedragen moet neertellen om echt vooruitgang te boeken. 

Square Enix

Andere uitgevers pasten al games aan om te voldoen aan de wetgeving. Zo zorgde uitgever 2K Games er in augustus voor dat je de lootboxes in basketgame NBA 2K19 in ons land enkel kon kopen met punten, en niet met echt geld. Ontwikkelaar ArenaNet van Guild Wars 2 haalde in september ook aankopen met echt geld uit de online-RPG. Valve, Blizzard en Take Two Interactive lieten lootboxen gewoon verdwijnen in populaire titels als Overwatch en Heroes of the Storm.

Square Enix

Gamegemeenschap begrijpt commotie niet

Doordat sommige internationale, grote spelontwikkelaars de strenge Belgische wetgeving vrezen, komen verschillende games hier zelfs niet meer op de markt. De Vlaamse Gamegemeenschap begrijpt de commotie rond de lootboxen niet. “Soms kan je ze ook op een andere manier verkrijgen dan ze te kopen, maar je kan ze ook links laten liggen”, verduidelijkt David Verbruggen van de Flemish Gaming Association. 

“Je kan een lootbox dus eigenlijk perfect vergelijken met een setje Pokémonkaarten, je geeft geld uit aan een pakketje, je doet het open maar weet niet welke kaarten erin zitten. Dus ook die toevalsfactor zit ook daarin”, klinkt het.

Kinderslot

Om de kans op verslaving van je kinderen te beperken, roept de gamegemeenschap op om als ouder altijd een kinderslot op de betaalfunctie van de game te plaatsen.

Bekijk ook: in april dreigde de Kansspelcommissie met sancties




24 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • peter colson

    LOL, dan bestelt men het toch gewoon online zekers. Het heeft zijn reclamestrategie toch niet gemist. Destijds werd er in de media veel heisa gemaakt over een zeer gewelddadig spel. Het was uiteindelijk een van de meest gedownloade spellen van die tijd dankzij de gratis reclame van organisaties die het wilden verbieden.

  • Artuur Lemmens

    Is inderdaad niet weggelegd voor de Belgische regering wegens geen enkele kennis in deze. Europees laten beslissen. Ook goksite-winsten naar overheid stilleggen, waar steeds reclame voor wordt gemaakt op de nationale media.

  • Wendy Warens

    Moet gewoon op Europees vlak beslist worden en de Vlaamse Gamegemeenschap weet niet echt waar ze over praten, vooral omdat recent onderzoek heeft aangetoond dat jongeren een gokverslaving ontwikkelen op latere leeftijd door deze praktijken in videogames.

  • Yvan Lissens

    Reken maar eens uit wat zo'n "gratis" spel uiteindelijk echt kost als je toegeeft aan die "lootboxes". De uitgevers richten zich vooral op jongere spelers in de hoop dat zij meer beinvloedbaar zijn.

  • Christophe Braem

    De Vlaamse Gamegemeenschap weet totaal niet wat gamers echt willen. En dat is alle pay-to-win, lootboxes en microtransactions laten verdwijnen uit onze games en ons als consument niet meer als een cashcow gebruikt.