Treiter een 'Watch_Dogs'-speler met de tablet

Ubisoft
Voor zijn aanstormende misdaadgame 'Watch_Dogs' zet gamefabrikant Ubisoft een originele samenwerking op tussen de gameconsole van de speler en de tablet van een medegamer: die tweede kan de eerste het leven zuur maken door met eenvoudige sleepbewegingen op zijn aanraakscherm politieagenten en helikopters achter hem aan te sturen, of wegblokkades op te zetten. De app, die we onlangs van dichtbij te zien kregen tijdens een demonstratie van het bedrijf, is een nieuw voorbeeld van hoe 'companion apps' de game-ervaring buiten de muren van de huiskamer kunnen doen treden.

Tijdens bepaalde missies in 'Watch_Dogs', een nieuwe misdaadgame die het Franse gamehuis Ubisoft op 27 mei lanceert, moet de speler met zijn auto door de straten van Chicago vluchten, terwijl hij op een kleine plattegrond van de stad kan zien waar er politiewagens en -helikopters naar hem op zoek zijn, en waar de ordediensten wegblokkades hebben opgezet. Vaak zijn de achtervolgende ordediensten computergestuurd, maar wanneer de speler een bepaalde spelmodus in gang zet kan er ook een medespeler achter zitten. Diezelfde plattegrond kan namelijk ook te zien zijn op een gratis app die kan worden gedownload voor iOS- en Androidtablets, en waarop de tegenspeler - potentieel kilometers van de op zijn console rammelende speler vandaan - met eenvoudige sleepbewegingen de politiewagens, helikopters en blokkades kan verplaatsen.

Ubisoft

De acties van beide spelers worden vervolgens in real-time op elkaars scherm getoond. "Zo ontstaat er een kat-en-muisspel tussen twee spelers die zich misschien niet eens in dezelfde kamer bevinden", zegt Jonathan Morin, projectleider van de game. Uiteraard werkt dat alleen met toestemming van beide spelers, die elkaar moeten kennen. Maar het voegt een extra 'multiplayer'-laag toe die nog maar twee jaar geleden niet mogelijk was: de dienst maakt gebruik van de toegenomen netwerkmogelijkheden die de nieuwe gameconsoles leveren.

Het is een nieuwe toepassing van 'companion apps', extra mobiele programma's die vorig jaar ineens begonnen op te duiken bij populaire videogames, en via het internet nieuwe mogelijkheden toevoegen aan het spel. Vaak blijft de inhoud van die apps beperkt tot het tonen van de plattegrond en andere informatie in de game, maar soms wordt er ook een stap verder gegaan: de game 'Assassin's Creed IV: Black Flag' werd via zijn app bijvoorbeeld uitgebreid met een managementsspelletje, en de mobiele compagnon bij de horrorgame 'Dead Rising 3' verandert de smartphone van de speler ook in een smartphone binnen de game, waarop hij gefingeerde oproepen van andere gamepersonages kan ontvangen.