Nintendo komt stilaan van zijn eilandje

Nintendo
Het Japanse gamehuis Nintendo heeft het financieel nog altijd moeilijk, en dat was ook te merken aan zijn E3-mediaconferentie. Om de commerciële charge verder te zetten die het eind vorig jaar had aangevat, stelde het een solide eindejaarsaanbod mèt concrete lanceringsdata voor. Om zijn naam ook daarna hoog te houden, werden er een aantal gloednieuwe titels voor volgend jaar voorgesteld. En om te tonen dat het bedrijf tegenwoordig verder kijkt dan zijn eigen eilandje in de videogame-industrie, stelde het twee Amiibo-figuurtjes voor die ook werken in de concurrerende 'Skylanders'-games.

Spectaculair was Nintendo's E3-mediaconferentie, waarop de Japanse gamemaker een overzicht gaf van wat hij allemaal in zijn mouw heeft zitten, niet. In plaats van de epische waslijst aan nieuwe titels die het bedrijf vorig jaar op het publiek afvuurde, zonder concrete informatie over wanneer het die ook zal lanceren, gebeurde nu het omgekeerde: het aanbod was mager en grotendeels al bekend, maar er werd bij iedere aankondiging wel een duidelijke lanceringsdatum opgespeld. 'Super Mario Maker', waarmee spelers hun eigen 'Super Mario'-levels kunnen maken, komt er op 11 september al aan. "Yoshi's Woolly World', waarin gebreide personages centraal staan, volgt op 16 oktober. Later in het jaar volgen nog 'Star Fox Zero', 'Animal Crossing: Happy Home Designer', 'The Legend of Zelda: Triforce Heroes' en 'Xenoblade Chronicles X'.

Nintendo

Maar tegelijkertijd toonde het bedrijf dat het een deel van zijn hardnekkige 'einzelgänger'-schap wil laten varen om zich eindelijk uit de vieze financiële papieren te werken waarin het zich - paradoxaal genoeg - door het nét iets te acute monstersucces van de Wii-console heeft gewerkt. Het is al bekend dat Nintendo bereid is om zijn figuren op mobiele gameplatformen te laten verschijnen, maar daarover repte het tijdens deze briefing met geen woord.

Reggie Fils-Aime, de Amerikaanse Nintendobaas, kwam echter alvast met een verrassende samenwerking op de proppen: het bedrijf brengt binnenkort twee 'Amiibo' uit, plastic figuurtjes die via radiochipcommunicatie tot leven komen in bepaalde Nintendogames, die ook in de concurrerende 'Skylanders'-werken. Concreet gaat het om de figuren Bowser en Donkey Kong, die in 'Skylanders: Turbo Chargers', de nieuwe game uit die reeks die gamehuis Activision momenteel klaarstoomt, eveneens een robbertje kunnen meevechten. In hun voet komt er een switch waarmee ze in Amiibo- of Skylanders-modus kunnen worden gezet, en hun vaardigheden en animaties werden niet ontworpen door Nintendo zelf, maar door Activision-dochterbedrijf Vicarious Visions, dat momenteel de game aan het afwerken is.

Nintendo

Concreet gaat het om de figuren Bowser en Donkey Kong, die in 'Skylanders: Turbo Chargers', de nieuwe game uit die reeks die gamehuis Activision momenteel klaarstoomt, eveneens een robbertje kunnen meevechten. In hun voet komt er een switch waarmee ze in Amiibo- of Skylanders-modus kunnen worden gezet, en hun vaardigheden en animaties werden niet ontworpen door Nintendo zelf, maar door Activision-dochterbedrijf Vicarious Visions, dat momenteel de game aan het afwerken is.

Nintendo


Het zijn andere tijden geworden voor het bedrijf, gaf Fils-Aime bijna deemoedig toe tijdens het evenement: het bedrijf is aan het "transformeren". "Als er een geheim bestaat achter de lange levensduur van alle Nintendofranchises, dan is dat de manier waarop ze geregeld zijn getransformeerd."

Nintendo stelde ook een aantal gloednieuwe games voor 2016 voor. Een nieuwe game uit de 'Legend of Zelda'-reeks, waarvan vorig jaar al prille beelden werden getoond, zat er niet bij. Maar wel een nieuwe Mario-game: 'Mario & Luigi: Paper Jam' mixt figuren uit de 'Mario & Luigi'- en 'Paper Mario'-series in één 3DS-game. Er komt een 'Mario Tennis: Ultra Smash', een nieuwe Wii U-game in de relatief bekende, toegankelijke sportspellenreeks. En in 'Metroid Prime: Federation Force' kan er met vier spelers tegen vier worden rondgeknald in een online multiplayer-arena.

Nintendo