Microsoft toont eindelijk waarom Minecraft meer dan 2 miljard euro mocht kosten

Microsoft
Tijdens een productbriefing voor de start van de E3-videogamebeurs in Los Angeles toonde Microsoft - eindelijk - waarom het eind vorig jaar zo'n 2,5 miljard dollar (2,2 miljard euro) veil had voor het Zweedse gamebedrijfje achter de hit 'Minecraft'. Dat er een verband was met de HoloLens-technologie van het bedrijf, die holografische beelden in huis wil brengen, was al geweten. Maar de manier waarop de game precies in dat plaatje past werd nu pas duidelijk.

Videogamers die gek zijn van 'Minecraft', de ooit nog erg eenvoudige game waarin een uit bouwblokjes bestaande wereld kan worden geëxploreerd en herschapen, hebben de game nog nooit gespeeld zoals dat vandaag gebeurde op het podium van Microsofts productpresentatie voor de 'Electronic Entertainment Expo' (E3)-videogamebeurs in Los Angeles.

Een voor de demo geschapen gebied van de wereld werd in holografische vorm getoond op het podium: eerst geprojecteerd tegen een muur, later in volle 3D op het vlak van een tafel. Dat gebeurde tijdens een korte demo van de HoloLens-technologie waaraan Microsoft al eventjes aan het sleutelen is: door een speciale bril kunnen er holografische objecten worden getoond in een echte fysieke omgeving.

'Microsofts HoloLens is een product waarvan de professionele en industriële toepassingen voor het oprapen liggen'

Heersen met handen en stem

Tijdens de demonstratie, ingeleid door projectmanager Lydia Waters, toonde een medewerker van het eind vorig jaar door Microsoft overgenomen Zweedse videogamebedrijf Mojang wat er allemaal mogelijk was. Zo kon hij onder meer moeiteloos de 'Minecraft'-wereld die hij op de tafel had tentoongespreid manipuleren met zijn handen en via stemcommando's. Met die laatste kon hij de wereld een eindje doen stijgen, zodat ook de regio's onder het grondniveau te zien waren, en kon hij het plotseling doen bliksemen.

Met zijn handen kon hij in- en uitzoomen en objecten manipuleren, en hij kon natuurlijk ook gewoon rond de virtuele 'maquette' lopen. Tegelijkertijd kon Waters, die in dezelfde game zat via een tablet, haar personage laten bewegen in de wereld die haar medewerker op tafel had staan, zodat ze samen hun gezombificeerde tegenstanders te lijf konden gaan.

Microsoft

Legio toepassingen

Microsofts HoloLens is een product waarvan, als het technologisch op punt staat, de professionele en industriële toepassingen voor het oprapen liggen. Maar om het bevattelijk te krijgen voor een breed publiek, had Microsoft ook een entertainmenttoepassing nodig.

Vandaar dus de nogal steile overnameprijs van 2,5 miljard dollar of 2,2 miljard euro die Microsoft in september vorig jaar veil had voor de game, alle rechten erop, en het bedrijf dat errond zat. De HoloLens-versie van Minecraft wordt een speciale uitvoering, waaraan Mojang momenteel nog aan het sleutelen is. Begin juli, tijdens de MineCon-beurs, worden er meer mogelijkheden getoond, zei Winters.