Kennismaking met misschien wel beste E3-aankondiging

Op deze E3-beurs zijn niet erg veel grote titels aangekondigd. De meeste informatie druppelde namelijk in de loop van het voorjaar, sinds de aankondiging van de PlayStation 4 in februari, binnen. Ubisoft had wel een grote aankondiging in petto: 'Tom Clancy's: The Division', die meteen de ene na de andere 'Best of E3 2013'-prijs in ontvangst mocht nemen. Wij kregen achter de schermen meer uitleg van de ontwikkelaar uit Denemarken.

In 'Tom Clancy's The Division' wordt de vraag gesteld wat er zou gebeuren als er een enorme pandemie uitbreekt in New York City. De simulatie, Dark Winter genaamd, toont aan dat onze maatschappij zal instorten als er maar één hoeksteen wegvalt. Chaos wordt ons deel. De Amerikaanse president heeft nog één redmiddel, eens alle andere opties mislukken: Directive 51.

Directive 51 houdt in dat er een speciale divisie - The Division - in werking treedt. Dat gebeurt dan ook aan het begin van het spel, dat zich afspeelt drie weken na Black Friday. Op die koopjesdag werd het virus namelijk verspreid via dollarbriefjes. Wist je dat een griepvirus 17 dagen kan overleven op zo'n briefje? De makers wisten het ons te vertellen. Nu, jij zal moeten helpen redden wat er te redden valt, maar een heel goede afloop moet je na alle chaos niet verwachten.

Wij kregen achter de schermen nog een meer uitgebreide demoversie te zien dan bovenstaand filmpje. Het New York in 'The Division' is een open wereld, waardoor je zoveel kan wandelen als je zelf wil. Onderweg zal je missies kunnen volbrengen, maar je kiest zelf hoe je dat doet. Daarvoor zal je hulp kunnen krijgen van andere spelers, eender waar in de wereld, die op dat moment voor dezelfde missie kiezen. Het gaat dan niet alleen om spelers van de consoleversie, maar dankzij de companion apps kan ook op een tablet hulp geboden worden. Volgens ontwikkelaar Massive kan 'The Division' zonder problemen offline gespeeld worden, maar dan zal je niet de hele ervaring meekrijgen. Het spel is namelijk ontworpen voor coöp.

Ubisoft

Twee spelers die elkaar met dezelfde console helpen om een missie te volbrengen, is niets nieuw. Dat daar ook nog een tabletgebruiker bijkomt, des te meer. De speler met de tablet zal een drone ter beschikking krijgen, en overschouwt het speelveld dus uit de lucht. Zo moet hij de consolespelers op de grond ondersteuning bieden.

Die ondersteuning geef je door raketten af te vuren op tegenstanders. Je hebt er maar een beperkt aantal beschikbaar, dus je moet er goed mee opletten. Je kan wel gevaarlijke of goed beschutte doelen zichtbaar maken voor de spelers op de grond. Voor die spelers kan je ook hulpmiddelen voorzien indien ze tijdens het gevecht gewond raken.

Ubisoft

We hebben het nu wel voldoende over die coöp-modus gehad, maar wat moeten de spelers nu bereiken? Een deel van het spel gaat erom politiebureaus te bevrijden. Bendes hebben die namelijk ingenomen en agenten in hun eigen cellen opgesloten. In die gebouwen kan je dan nieuwe spullen en wapens verzamelen. Je kan dat materiaal echter alleen houden als je een succesvolle exfiltratie uitvoert. Buiten het bureau moet je een vuurpijl in de lucht schieten, waarna je nog 90 seconden moet wachten op de helikopters die je wegbrengen. Die 'flare' wordt echter ook door alle bendes in de regio gezien, waardoor je dus nog even zware vuurgevechten moet overleven.

Dat alles wordt gebracht in een virtuele wereld die er levensecht uitziet. Tijdens de presentatie gaven we onze ogen dan ook goed de kost. Dat is te danken aan de Snowdrop-engine die Massive heeft ontwikkeld. Die leidt ook tot meer realistische schademodellen, maar ook een grote hoeveelheid details. Neem nu het moment in de demo waarop je personage naast een auto waarvan de deur lichtjes open staat, sluipt. Voordien zou dat gewoon genegeerd worden, in de nextgen-games duwt het personage die deur dicht. Wij kijken er alvast enorm naar uit om deze game ook zelf te spelen.