Iedere seconde overlijden er 42 spelers in 'Dark Souls II'

Bandai Namco
Dat 'Dark Souls II' een ridicuul moeilijke game is, vertelden we al in onze review van het spel. De verkoop van de game is daardoor ook erg bescheiden: op dit moment gingen er wereldwijd slechts iets meer dan één miljoen exemplaren van over de toonbank. Maar degenen die met de game naar huis gingen, blijven fanatiek: iedere seconde sterven er 42 spelers gestorven in de game, zegt uitgever Bandai Namco. En hier zijn nog een paar cijfers.

Je hoort het graag zeggen, dat 'Dark Souls II' een erg bevredigende game is als je er het uithoudingsvermogen voor hebt. Dat zeggen tenminste uitgever Bandai Namco en grote fans van de game en de serie waar hij uit voortspruit. Maar wat ze tot nu toe niet vertelden, is precies hoé geduldig je moet zijn om de juiste vaardigheden te ontwikkelen zodat je de game afrondt. Tot de nieuwssite VentureBeat vandaag een aantal onthullende spelersstatistieken losliet, waarin de ernst van de zaak eindelijk deftig wordt aangegeven.

De 'Dark Souls II'-spelers die de verhaallijn uitspeelden op PlayStation 3 zagen hun personage gemiddeld 860 keer sterven. Xbox 360-spelers zijn dan blijkbaar wat vaardiger: daar lag het gemiddelde op 421 overlijdens voordat ze de game tot een goed einde brachten. Over beide platformen heen sterven er momenteel 150.443 spelers per uur in 'Dark Souls II'. Dat zijn er 2.507 per minuut, of ongeveer 42 per seconde. Het leidde tot nu toe tot een verlies van 15 triljoen zielen in de game. Meer dan 51 miljoen van die overlijdens was het resultaat van een simpele val.

Bandai Namco

Dat zijn allemaal dingen die gewoon kwantificeren wat uitgever Bandai Namco altijd al had voorspeld. Het écht frappante is de gedrevenheid waarmee spelers - ondanks het feit dat de game zo goed als onmogelijk lijkt - blijven doorspelen. En die resulteerde op haar beurt in een onwaarschijnlijk hoog aantal spelers die de game ondanks zijn moeilijkheidsgraad effectief afrondden. Meer dan 430.000 spelers bereikten de eindaftiteling, op een totaal van 1,14 miljoen spelers die de game tot nu toe hebben gekocht. Het geeft een 'uitspeelpercentage' van 38 procent, hetgene wat ook veel toegankelijkere games als 'Mass Effect' kunnen voorleggen.