HLN.BE ging 'Assassin's Creed Brotherhood' testen in Rome

rv
'Assassin's Creed Brotherhood' heet niet 'Assassin's Creed 3', en daarom dachten velen dat de game een doorslagje ging zijn van zijn veelgeprezen voorganger. Niets is echter minder waar. De singleplayerversie duurt volgens de makers minstens zo lang als die van 'AC2', en je krijgt er nog intrigerende multiplayermogelijkheden bovenop.

Het spel speelt zich vooral af in Rome, dus daar werd de game ook voorgesteld. HLN.BE ging een kijkje nemen bij het Pantheon, het Castel Sant' Angelo, het Forum en uiteraard het Colosseum. We konden 'Brotherhood' een paar uur testen, en zitten sindsdien als kleine kinderen te wachten op de release.

Even samenvatten: 
De 'Assassin's Creed'-games spelen zich tegelijk af in het heden en het verleden, en komen in essentie neer op gevechten tussen Goed en Kwaad. De goeden zijn in dit geval de zogenaamde sluipmoordenaars, en de slechten de tempeliers. Die werken in het heden voor het obscure bedrijf Abstergo, en gebruiken de machine Animus om mensen via een soort 'genetisch geheugen' de herinneringen van hun overleden voorouders te laten herbeleven.

In het heden ben je Desmond Miles, die ontsnapt is aan de tempeliers en nu 'Matrix'-gewijs in het leven duikt van Ezio Auditore, een van zijn voorouders die in de Middeleeuwen in Italië leefde. In 'AC2' schopt de grote vijand van Ezio, Rodrigo Borgia, het tot paus Alexander VI, en in 'Brotherhood' nemen Ezio en de zijnen het op tegen hem en zijn zoon Cesare.  

Meer mogelijkheden
Het goede nieuws aan 'Assassin's Creed Brotherhood' is alleszins dat de basisgameplay hetzelfde is gebleven, en dat er dus geen dingen zijn veranderd puur omwille van de verandering. Je kan in de huid van Ezio opnieuw naar hartenlust gevechten aangaan en je vijanden op de meest esthetisch verantwoorde manier om zeep helpen, maar de makers hebben nog enkele aantrekkelijke nieuwigheden voorzien. Zo wordt een aanvallende houding in de gevechten beloond, terwijl je in 'AC2' vaak vooral kon teren op de snelle tegenaanval, zegt gameregisseur Patrick Plourde.

rv
rv
rv
rv
rv
rv


Je kan naast de gewone uithalen met wapens en je tegenstander vastgrabbelen nu ook een stamp uitdelen, wat de gevechten weer een beetje realistischer maakt. Alleszins valt het meteen op dat de confrontaties nog veel vloeiender zijn dan in 'AC2'. Nieuw bij 'Brotherhood' is dat je handlangers kan inlijven, en hen kan inschakelen om je te helpen. Daarnaast is je arsenaal aanvallen uitgebreid, en heeft Leonardo Da Vinci nog meer wapentuig uitgevonden, wat meer variatie brengt in de gameplay.


Heel belangrijk bij 'Brotherhood' is de mogelijkheid om te paard door de steden te rijden, iets wat je in 'AC2' enkel kon buiten de stadsmuren. Dat is niet alleen handig, het is door de enorme omvang van de speelbare oppervlakte ook gewoonweg nodig. Op zijn beurt leidt het uitgebreide paardrijden tot nieuwe boeiende aanvallen, zoals de mogelijkheid om vanaf een dak op een paard te springen en de ruiter eraf te keilen.

Rome
We hebben de game een tijd gespeeld vanaf het begin, maar ook enkele levels verder, in het adembenemende Rome. De makers hebben die stad met een bijna absurde aandacht voor detail nagebouwd, iets wat we ter plaatse met onze eigen ogen konden vaststellen.


Maak trouwens niet de denkfout te zullen rondlopen in het Colosseum in zijn oorspronkelijke vorm. De game speelt zich nog steeds af in de Middeleeuwen, en het Colosseum zag er in die tijd niet veel anders uit dan nu, net als veel andere 'landmarks' in het spel. Het Rome van het spel is ook weer niet honderd procent historisch correct. Zo hebben de makers de stad voorzien van enkele 'Borgia-torens' waar Ezio naartoe moet.


In de volgende video legt scenarioschrijver Jeffrey Yohalem uit waarom het verhaal zich precies afspeelt in Rome, en hoe de makers een dergelijk grote stad in een game hebben gepropt. Gameregisseur Patrick Plourde verklapt in welke Italiaanse steden Ezio nog gaat rondhossen. In 'Brotherhood' bezoek je echter ook andere landen, zoals Spanje.

Een heel belangrijke plaats in de game is Castel' Sant Angelo of Engelenburcht. Artistiek directeur Mohammed Gambouz legt uit waarom.

Multiplayer
De belangrijkste nieuwigheid in 'Assassin's Creed Brotherhood' is de ronduit indrukwekkende multiplayer, zoals je elders op onze site kan lezen. Patrick Plourde licht het bijzondere puntensysteem van de multiplayergames nog toe in het onderstaande filmpje.

Volwaardig spel
Alleszins biedt 'Assassin's Creed Brotherhood' net zoals de voorganger veel afwisseling tussen gevechten, hoofdmissies, zijmissies, puzzels en onderdelen waar je wat behendig moet springen, goed voor tientallen uren gameplay. Scriptwriter Yohalem reageert dan ook lichtjes geïrriteerd wanneer we hem vragen of de singleplayercampagne wel een volwaardig spel is, en niet zomaar een aanhangsel van de multiplayer. De game ligt op 18 november in de winkels. (sam)

rv
rv
rv
rv
rv
rv
rv