Games straks seconden na aankoop speelbaar?

Approxy
Steam, het distributieplatform voor pc-games, bracht een revolutie teweeg in de verspreiding ervan. Na de aankoop duurt het echter nog een tijdje voor je kan beginnen te spelen, aangezien het volledige spel gedownload moet worden. Approxy, een nieuw bedrijf, wil daar verandering in brengen door een game speelbaar te maken nog voor het volledig gedownload is.

Alles lijkt de laatste tijd wel in de 'cloud' te moeten. Bestanden opslaan in de cloud, synchronisatie van alle documenten via de cloud, en gamen we binnenkort ook in de cloud? Als het van Approxy afhangt wel. Zo zouden de games die daar aangekocht worden, enkel die data downloaden die nodig is om het spel op te starten en de eerste missie te spelen. De resterende data wordt vervolgens gedownload als die bijna gebruikt moet worden door het systeem.

Approxy claimt dat de eerste missie van een game al enkele seconden na de aankoop gespeeld zal kunnen worden. Alle gedownloadde bestanden worden vervolgens op de lokale schijf opgeslagen, zodat die ook beschikbaar blijven zonder internetverbinding. Momenteel voert het bedrijf onderhandelingen met de grote uitgevers.

Het nieuwe bedrijf zegt zijn inspiratie te hebben gehaald bij de werking van andere computerprogramma's. Moderne systemen zetten namelijk enkel die data in het geheugen die nodig is om een programma uit te voeren. Telkens een programma een deel van de code probeert uit te voeren die nog niet in het geheugen zit, stopt de processor het uitgevoerde programma tot de benodigde code geladen is. Dat systeem heet 'demand paging', en Approxy noemt het nieuwe systeem voor games dan ook 'cloudpaging'.