Gamers die voordelen kopen in spelletjes, krijgen geen respect

In World of Tanks kunnen gamers een tank verdienen door goed te spelen, of er eentje aankopen met echt geld.
rv In World of Tanks kunnen gamers een tank verdienen door goed te spelen, of er eentje aankopen met echt geld.
Voortaan denkt u beter twee keer na vooraleer u in games in-app upgrades aankoopt met echt geld, in de plaats van die spelenderwijs te verdienen. Gamers die zulke voordelen kopen, worden minder gerespecteerd, hebben een lagere status en andere gamers willen minder graag met ze samenspelen. Dat blijkt uit drie studies van Tilburg University en UC Berkeley met 532 actieve gamers als proefpersonen.

Sinds de komst van internet zijn computergames drastisch veranderd. Veel spellen bevatten een vorm van sociale interactie met andere gamers. Ook zijn er vaak opties om upgrades te kopen met echt geld.

Niels van de Ven, Dorus Weeda (Tilburg University) en Ellen Evers (Haas Business School, UC Berkeley) onderzochten op basis van sociaal-psychologische theorieën over afgunst en het belonen van prestaties hoe gamers andere gamers beoordelen die dergelijke microtransacties gebruiken. Hun onderzoek is gepubliceerd in het vakblad International Journal of Internet Science.

Ironisch

De wetenschappers onderzochten het online-spel World of Tanks, waarin gamers een nieuwe tank kunnen verdienen door uren te spelen of door hun bankrekening aan te spreken.

Niels van de Ven: "Mensen vergelijken hun prestaties graag met die van anderen. Zo hebben sterke spelers in computergames doorgaans een hogere status. Het kan dan heel frustrerend zijn om met iemand te spelen die in een betere tank rijdt, alleen maar omdat hij er geld voor heeft betaald."

Deze observatie leidde tot de voorspelling dat gamers die een spelvoordeel of een upgrade kopen minder aardig gevonden en minder gerespecteerd worden door andere gamers.

Ellen Evers: "We hebben dit onderzocht in MapleStory, World of Tanks en Diablo III en vonden steeds opnieuw dat gamers die via microtransacties vooruitkomen door anderen minder gerespecteerd worden. Het ironische is dat gamers een voordeel kopen om sterker te worden en stijgen in de hiërarchie van het spel, maar tegelijk dalen ze in aanzien."

Magische cirkel

Eerder werd gedacht dat gamers negatief reageren op microtransacties (en de invloed van echt geld op het spel) omdat dan de 'magische cirkel' wordt geschonden, het idee dat het spel een magische plek is die los hoort te staan van de echte wereld. Dit onderzoek laat echter zien dat gamers niet alle microtransacties even erg vinden. Als gamers betalen voor ornamentele items die een karakter uniek maken zonder het echt sterker te maken, dan reageren andere gamers niet negatief. Alleen als een karakter echt sterker wordt, leidt dat tot negatieve reacties.

De bevindingen van dit onderzoek geven meer inzicht in het gedrag van gamers, maar bieden ook waardevolle informatie voor gameontwikkelaars die de negatieve invloed van microtransacties tot een minimum willen beperken.

Opmerkelijk is overigens dat gamers die het kopen van upgrades veroordelen, desondanks bereid zijn om zelf in-app aankopen te doen als ze zien dat anderen het doen.