Gamereview Battlefield V: prachtig vormgegeven oorlog in onze achtertuin en ver daarbuiten

Battlefield V neemt je mee naar de helft van de vorige eeuw, naar een erg realistische weergave van plaatsen waar de Tweede Wereldoorlog woedde. Doorheen velden vol wuivend geel koolzaad, tussen korrelige rotspartijen en in ijskoude besneeuwde bergen. Maar vooral door het slijk, straten vol puin, stukgeschoten woningen en bijna proefbare miserie. De firstpersonshooter is een grafisch pareltje, maar al dat realisme hangt wat ons betreft wel als een donkere wolk boven het spelplezier.

Een voorsmaakje van die harde wereld in oorlog krijg je meteen in de speelbare intro, waarin je telkens kort in de huid kruipt van een vechtende sukkelaar wiens trieste lot onafwendbaar is. Weg is de heroïek waarmee oorlogsfilms en -games graag uitpakken. Battlefield V kiest voor een brutale stomp in je onderbuik. Dit is oorlog.

De makers proberen een gevoelige snaar te raken, door met War Stories of ‘onvertelde verhalen’ telkens te focussen op het relaas van een individu in de singleplayermodus. Zo krijg je als een Britse crimineel een tweede kans in de Special Boat Services, trek je ski’s aan als een Noorse verzetsstrijdster in Nordlys en krijg je zowaar als Senegalese Fransman te maken met racisme in eigen rangen. Ga je de pijp uit, dan verschijnt even de naam van het personage op het scherm, met de geboorte- en sterfdatum. Plak een naam op de anonieme soldaat, en opeens voel je je betrokken.

Realisme

De locaties ogen zo ongelooflijk echt dat we er gewoon wat in zouden willen rondlopen, los van de game. De architectuur van de gebouwen, de vorm van de bomen, zelfs de kleur van de modder, het lijkt allemaal zo tastbaar. Maar de rauwe werkelijkheid van de oorlog nestelt zich waarschijnlijk nog het sterkst tussen je oren in de multiplayermap van het gebombardeerde Rotterdam, waar je rondloopt langs de typische grachten, gebouwen en steegjes. Deze oorlog speelde zich niet af in Verweggistan, maar in onze eigen achtertuin.

Maar Battlefield V is natuurlijk niet in de eerste plaats een sombere geschiedenisles, maar een shooter. En een erg solide. De game doet de lange looptijd van de reeks eer aan met een berg wapens die verschillend, gewichtig en vooral krachtig aanvoelen. Zelfs de geluidseffecten tijdens het schieten zijn gewoonweg briljant. Dat we met een hardcoreshooter te maken hebben, blijkt ook nog eens uit de bijna absurde tweakbaarheid van hoe de wapens reageren. Ook leuk: de ‘toeristen’ hoeven zich daar lekker niets van aan te trekken en hoeven geen tijd te verliezen met skilltrees en andere ongein. Op onze PlayStation 4 presteerde de game overigens erg vlot, met slechts hier en daar wat kleine glitches.

Boots on the ground

De game pakt uit met flink wat wapentuig zoals kanonnen, tanks, jeeps, vrachtwagens en vliegtuigen. Naast hun voor de hand liggend nut op het strijdtoneel bieden ze ook een aangename afwisseling tijdens de gameplay. Want aangezien Battlefield V zich afspeelt tijdens WOII, hoef je natuurlijk geen jetpacks, drones of andere ‘moderne’ snufjes te verwachten. In een van de War Stories heb je wél ski’s, waarmee je ook razendsnel door de spelwereld glijdt.

Binnen de ‘boots on the ground’-aanpak slaagt de game er toch in afwisseling te voorzien. Zo pak je de ene War Story het best eerder sluipend aan, terwijl de andere je wat meer richting bruut geweld of sniperactie duwt. Battlefield V neemt je echter niet bij het handje, en het spel kan zelfs de normale moeilijkheidsgraad - stand twee van de vier - best pittig zijn. Dat leidt in de War Stories tot veel trial-and-errorsessies, die wat ons betreft soms eerder frustrerend zijn dan echt tof.

Doorgaans reageren de computergestuurde tegenstanders vrij geslepen, en mag je bijvoorbeeld snel een granaat verwachten als je even op dezelfde plaats blijft zitten. Aan de andere kant kan je soms op volle snelheid naar een wachter toe lopen om een mes in zijn rug te planten voor hij reageert. Tegenstanders met vlammenwerpers blijven ook al wel eens netjes achter een hek staan wachten tot je ze neerknalt, buiten het bereik van hun vuur. Een beetje vreemd.

Ook jammer is dat je vooral in de War Story Tirailleur wel héél snel buiten de toegestane zone loopt, iets dat stoort voor zowel de gameplay als de immersie in het verhaal. Terwijl de game de indruk probeert te geven dat je je in een open wereld bevindt, fluit de vrij lineaire map je keer op keer terug.

Multiplayer

Een heel andere ervaring is natuurlijk de multiplayer, waarin groepen tot 32 spelers het in acht modi tegen elkaar opnemen op acht grote en kleinere maps. Je speelt in teams van vier waarbij je de rollen van assault, recon, medic of support kan aannemen. De makers sporen gamers aan om meer samen te werken binnen die teams. Zo kan een medic bijvoorbeeld iedereen van zijn groep oplappen, terwijl andere spelers alleen hun drie teamgenoten kunnen helpen na een zware verwonding. Het zijn van die ogenschijnlijk kleine dingen die wel een aanzienlijke invloed hebben op de dynamiek van de matchen.

Nieuw is ook dat je schuttingen kan bouwen om je achter te verschuilen, wat handig is wanneer je een ‘dode hoek’ van je schuilplaats wil blokkeren, of wanneer gewone obstakels zijn weggeblazen. In Battlefield V kan je namelijk ongeveer alles verwoesten, inclusief hele gebouwen. En daar heeft uiteraard niemand iets op tegen.

Wat krijg je voor je geld?

Battlefield V is trouwens een raar beestje, in die zin dat uitgever EA en studio Dice het aan de man brengen als een ‘service’ met gratis extra content na de lancering. De drie War Stories, allemaal goed voor minstens twee uur gameplay, krijgen op 4 december nog een vierde verhaal met de naam The Last Tiger. De multiplayer wordt ook uitgebreid met de tankgerichte kaart Panzerstorm. Verder krijgt de game een soort schietterrein om te oefenen en wordt het mogelijk vliegtuigen en tanks aan te passen.

De game krijgt dan ook nog bepaalde evenementen, die voor beperkte tijd toegankelijk zijn. In januari is het tijd voor een coöpmodus en extra multiplayermodi. Ook in maart volgt nog een nieuwe map en dé grote verrassing, een battleroyalemodus. Al die content is voor alle duidelijkheid gratis.

Op het vlak van beeld en geluid is Battlefield V indrukwekkend. Op singleplayervlak worden de War Stories pakkend verteld, al zijn ze wat ons betreft niet per se plezant om te spelen. Zoals de locaties in de verhalen zijn ook de maps in de multiplayer een streling voor het oog. De ‘boots on the ground’-aanpak brengt onvermijdelijk beperkingen met zich mee, maar de snelle gameplay, de solide controls, de bestuurbare voertuigen en de mogelijkheid om alles in het decor aan diggelen te knallen, maken veel goed. Voor wie games verkiest met gekke personages die meters hoog kunnen springen zijn titels genoeg, maar wie een realistisch ogende multiplayershooter pur sang zoekt, kan weinig misdoen met Battlefield V