GAMEREVIEW Anno 1800: een verslavende cocktail die op de juiste punten verfijnd werd

Anno 1800
Ook dit hoofdstuk in de Anno-serie mixt weer een pak gortdroge ingrediënten tot een hypnotische, verslavende en naar meer smakende cocktail.

Het vlot draaiend houden van een alsmaar complexere puzzel van vraag, aanbod en economische ketens. Inspelen op alsmaar veeleisender bevolkingsklassen en een diplomatiek schaakspel met andere kandidaat-wereldleiders … . Het klinkt niet echt sexy, maar op een of andere manier slaagt ook deze Anno er weer in om dat tot een haast hypnotische kabbelende gameplay te vertalen. Een gezapige, voet-altijd-lichtjes-op-de-rem beleving waar de minder geduldige spelers niet voor niets twee hogere versnellingen aangeboden wordt.

Anno 1800

Savoureren

De miljoenen veteranen die in sommige gevallen al een kwarteeuw trouw elke nieuwe aflevering in de Anno-serie spelen, negeren die hogere versnelling. Zoals een whisky-kenner weet dat dit vakwerk niet weggeslikt maar gesavoureerd moet worden. Die veteranen zijn ook blij dat de serie met Anno 1800 na tien jaar en een paar -allesbehalve minderwaardigefuturistische edities terug voor een historische setting kiest. En met die 1800 in de titel is dat dus die van de industriële revolutie.

Anno 1800

Vermakelijk verhaalkader

Doe jezelf een plezier en ga eerst door de campagne. Die brengt je in ruwweg 10 uur en een verrassend vermakelijk verhaalkader de fijnere kneepjes bij van het opstarten van je wereldrijk. Daarna gaat de game naadloos over in de sandbox modus, waar er nog eens zoveel groei te ontdekken valt. Het begint allemaal met een enkel schip dat een onbewoond eiland uitkiest, een paar eerste boerenwoningen rondom een markt uit de grond stampt en die eerste grondstoffen ontgint. Daarna komen de eerste levensbehoeften van je kersverse bevolking op de agenda.

Anno 1800

Het houdt niet op

Met je groeiende bevolkingsaantal groeit het lijstje van dingen die ze nodig hebben én dingen die hen gelukkig maken. Waar je voor de eerste, lagere bevolkingsklassen nog wegkomt met wat brood, bier, een pub en een kerk vraagt de arbeidersklasse al wat moeilijker te produceren spul. De artisanale klasse en later de ingenieurs maken de productielijnpuzzel gaandeweg tot een alsmaar fijner netwerk van grondstoffen, fabrieken, transportsystemen enzovoort.

Anno 1800

Het zalige bijna-nietsdoen

Het duurt niet lang of die grondstoffen vind je niet langer allemaal op je eigen landmassa. Dat betekent je rijk uitbreiden naar andere eilanden op de wereldkaart. Nog later zal je zelfs de oversteek naar de nieuwe wereld moeten maken. Het artisanale maakt geleidelijk aan plaats voor het industriële. Zeilschepen worden stoomschepen. Olie doet zijn intrede, op de voet gevolgd door elektriciteit. De over vele uren uitgesmeerde evolutie van je steeds uitbreidende rijk waarin elke inwoner zijn eigen ding doet, creëert een uniek gevoel van voldoening. Een spelbeleving die ontspannen achteruit leunen aanmoedigt, maar tegelijk verdraaid moeilijk neer te leggen is.

Anno 1800

De visuele flair, zachte leercurve en zowel in de breedte als diepte gedetailleerd uitgewerkte gameplay maken ook deze aflevering tot een gepolijst product. De beproefde formule werd niet overhoop gegooid, maar wel op de juiste punten verfijnd.

Anno 1800 wordt uitgebracht door Ubisoft en is sinds 16 mei beschikbaar voor pc.