Fallout 4 verschijnt in november, en dit is wat we er nu al over weten

Bethesda
Met een vroege blik op hun nieuwe game 'Fallout 4' trapte het Amerikaanse gamehuis Bethesda de E3-beurs in Los Angeles af, waar deze week een boel nieuwigheden uit de videogame-industrie zullen worden voorgesteld. De langverwachte nieuwe game, die op 10 november in de winkelrekken landt, brengt de speler opnieuw in de voormalige Verenigde Staten na een atoomoorlog.

Ondanks het minder toegankelijke, nogal op hardcorefreaks gerichte 'role playing game'-genre waarin 'Fallout 3' zich bevindt, werd die videogame in 2008 en de daaropvolgende jaren een hit, met meer dan 9 miljoen verkochte exemplaren. De belangrijkste reden waarom die game zo succesvol werd, was de enorme vrijheid die de speler kreeg in het exploreren van de postapocalyptische wereld waarin het spel zich afspeelde.

En net dat element vormde de focus in een persconferentie over - onder meer - opvolger 'Fallout 4', die gamehuis Bethesda zonet gaf, twee dagen voor de opening van de 'Electronic Entertainment Expo' (E3) in Los Angeles. "We bouwden de meest geloofwaardige, meest vrije gamewereld die we ooit hebben gemaakt", zei Todd Howard, 'game director' van het spel, tijdens de voorstelling.

'We bouwden de meest geloofwaardige, meest vrije gamewereld die we ooit hebben gemaakt'

Todd Howard

Het begint al bij de keuze die de speler heeft in wat hij zal doen wanneer hij als enige overlevende 'Vault 111' verlaat, een grote atoomschuilkelder waarin het hoofdpersonage uit de game, dat de speler eveneens zelf zal kunnen bricoleren, na een (wellicht cryogene) winterslaap van 200 jaar. Vanzelfsprekend zal er een verhalende queeste zijn, maar de speler wordt tegelijkertijd vooral aangemoedigd om het door nucleaire bommen verwoeste Boston, en een deel van de omringende staat Massachusetts, te exploreren, en er zowel de gevaren te trotseren als de verborgen schatten ervan te verzamelen.

Wie geen zin heeft om op avontuur te gaan, bouwt gewoon zijn eigen huis uit middelen die hij bij elkaar schraapt (maar moet dat dan wel geregeld verdedigen tegen rondtrekkende roverbendes of andere gevaren). Wie toch erop uit trekt, kan de wapens die hij vindt of van het dode lijf van een verslagen tegenstander licht naar hartenlust verbeteren, door middel van componenten die hij uit honderden andere gevonden objecten haalt.

Bethesda
Bethesda

Net als de vorige game kan deze titel ook in zijn centraalste gameplaymechanieken worden gespeeld zoals de speler dat wil: in 'first person' (door de ogen van de protagonist dus) of 'third person' (met de virtuele camera van de game achter op de rechterschouder van het personage gericht), en met een focus op behendigheid (tot op niet geringe hoogte kan de game worden gespeeld als een shooter) of tactiek (de tijd kan worden vertraagd, waarna de speler zijn aanval op een vijand gepland kan uitvoeren).

Hij kan alleen op pad gaan of zich laten helpen door zijn trouwe viervoeter die hij al relatief snel in de game onder zijn hoede kan krijgen, en die een bekend element is in alle 'Fallout'-games tot nu toe. Net als speciale creaturen waartegen de speler het moet opnemen, zoals gemuteerde 'Deathclaw'- en 'Radroach'-monsters. Zelfs de wereld voordat de bommen vielen, die in een deel van de game zal worden doorkruist, bevat de 'retrofuturistische' fifties-toetsen waarop de visuele stijl van de reeks, en dus ook deze game, draait.

Het luide applaus tijdens de mediashow die Bethesda had opgezet in het Dolby Theatre in Los Angeles onderstreepte nog eens dat fervente gamers gretig zitten uit te kijken naar 'Fallout 4'. En aangezien die groep sinds de vorige game in 2008 stevig is gegroeid, neemt de game en zijn visuele verschijning ook een belangrijke plaats in in het semi-brede entertainmentmedium dat videogames inmiddels geworden zijn.

Ook al omdat de game, met zijn vrij exploreerbare wereld, verder pioniert in dat belangrijke element waarin videogames uniek zijn van films, strips en andere vertiermedia. "Games kunnen je naar een nieuwe wereld brengen", zegt Howard. "Ze brengen je het wonder van de ontdekking. Dat is uniek in de entertainmentwereld."

'Games brengen je het wonder van de ontdekking. Dat is uniek in de entertainmentwereld'

Todd Howard