Duizend euro om behendigheidsspelletjes te spelen die Wii tien jaar geleden al bracht

Eerste HTC Vive-games mikken op het verkeerde publiek

EPA
We brachten een halve dag met de consumentenversie van de HTC Vive door, de eerste 'grote' virtual reality-helm die klaar is om in consumentenhanden te belanden. Het dozijn games die we erop speelden zijn vooral behendigheidstests, net als de eerste titels die destijds op de Nintendo Wii verschenen. Maar is dat wel genoeg voor een toestel dat vooral in de prijsklasse van een zware pc-gamer ligt?

Goed, u telt dus zo'n 900 euro neer voor een HTC Vive-VR-bril. Dan koopt u een pc die de relatief veel kracht behoevende software erachter kan draaien, of u bouwt uw huidige apparaat uit tot een dat dat kan - wat al snel een aantal honderden euro's extra kost. En dan pas bent u klaar om er games op te spelen. Een tennisspelletje met de titel '#SelfieTennis'. Een potje minigolf. Een paar schietspelletjes. Het soort meuk dat u tien jaar geleden ook al gepresenteerd kreeg op de Nintendo Wii.

En dertig jaar daarvoor ook al op de Atari 2600: het gevoel bekroop ondergetekende meteen dat er bij iedere echte vernieuwing op gebied van videogamebesturing - van de joystick via de zwaaipook tot de volledige onderdompeling in een gamewereld - ongeveer hetzelfde soort game-ervaringen op de markt komen. Alleen kostte de Wii in zijn tijd 250 euro, en voor de Atari 2600 waren uw ouders of grootouders een vergelijkbaar bedrag kwijt. Veel minder dan het duizendje dat een HTC Vive en diens pc-opstelling zou kosten.

De HTC Vive headset.
HTC De HTC Vive headset.
De HTC Vive controllers.
HTC De HTC Vive controllers.

Pc-freaks

De HTC Vive krijgt, met het huidige aanbod van een veertigtal titels die beschikbaar zijn, gewoon niet het soort games die het toestel nodig heeft. Voor een toestel dat alleen samenwerkt met een Windows-pc, en een prijskaartje draagt dat alleen niet wordt weggelachen door echt extreme videogamefreaks, levert de Vive niet echt het soort ervaringen waar dat publiek op zit te wachten.

Die komen er wel, met aanstormende HTC Vive-versies van het exploratie-avontuur 'Adr1ft' en ruimte-epen 'Elite Dangerous' en 'Eve Valkyrie'. Maar voorlopig moeten spelers het stellen met leukigheden als 'Job Simulator', waarin een bureel-, fabrieks- of andere baan wordt nagebootst met kinderlijk rudimentaire virtuele attributen.

De HTC Vive krijgt momenteel gewoon niet het soort games die het toestel nodig heeft

Of doodeenvoudige schietspelletjes, zoals de horrorgame 'Brookhaven Experiment' en 'Space Pirate Trainer'. Puzzelspelletjes als 'Fantastic Contraption', waarin de beperkte gamewereld van de speler wordt gebruikt om een machine te bouwen uit zachte materialen. Niets wat echt de urgentie oplevert om een HTC  Vive te bestellen (er is, op dit moment, nog geen retailaanwezigheid voor het toestel, maar hoop gloort bij een van 's lands grotere elektronicaketens).

Brookhaven.
Phosphor Games Brookhaven.

Bewegingsvrijheid

De voorlopige 'killer application' wat ondergetekende betreft is 'Carpe Lucem: Seize the Light', een puzzelgame die een beetje doet denken aan het recente 'The Witness', en waarin laserstralen moeten worden omgeleid en van kleur veranderd in een driedimensionale wereld. Ook een opstekertje is 'The Lab', een collectie minigames van softwarepartner Valve, waarin onder meer een geinig torenbeschermspelletje met boogschieten als primaire gameplayvorm zit. Maar het algehele aanbod telt zoveel gemiste kansen dat het behoorlijk moeilijk is om de aankoop van het toestel aan te raden.

Carpe Lucem.
Hammer Labs Carpe Lucem.

Hardwarematig is de HTC Vive nochtans verbluffend, met een uitzonderlijk scherp beeld. Alleen twijfelen we ook of de fysieke bewegingsvrijheid die het ding oplevert zo'n enorm concurrentieel voordeel zal opleveren ten opzichte van concurrerende toestellen als de Oculus Rift en Sony's aankomende PlayStation VR. 

In tegenstelling tot die twee toestellen kan een speler met een Vive een speelveld tot 4,5 op 4,5 meter aanleggen in zijn huiskamer, waarbinnen hij vrij kan bewegen. Maar de spelwerelden waarin u terechtkomt zijn bijna allemaal groter dan degene die je krijgt, waardoor u al snel tegen het door de Vive opgeworpen raster aanbotst.

Het algehele aanbod telt zoveel gemiste kansen dat het behoorlijk moeilijk is om de aankoop van het toestel aan te raden