De 'Toys to life'-hype is voorbij

In 2014 werd Disney Infinity 2.0 gelanceerd.
Katy Winn/Invision/AP In 2014 werd Disney Infinity 2.0 gelanceerd.
Speelgoedjes die tot leven komen in een videogame: heel eventjes was het een enorme rage. Maar nu mediaconcern Disney stopt met zijn Infinity-speelsetjes, en ook het enthousiasme bij concurrenten Activision en Lego is bekoeld, gaan ze stilaan dezelfde richting uit als de Guitar Hero-instrumenten en de Wii-zwaaipook.

Het leek een match made in heaven. Jonge spelers hadden actiefiguurtjes waarmee ze fysiek konden spelen, maar die ook tot leven konden komen in een videogame. Voor de gamemaker betekende het vooral een lekkere winstmarge op ieder verkocht product, want een plastic figuur laten maken en er een radiochip in laten stansen kost veel minder dan de gemiddeld tien euro die losse figuren in de winkel kosten.

Dat toys to life-concept was oorspronkelijk het idee achter Skylanders, dat gamegigant Activision een vijftal jaar geleden lanceerde. Het Deense speelgoedconcern Lego bracht vorig jaar een concurrent met Lego Dimensions. En Disney kwam drie jaar geleden met zijn Infinity-concept, waarmee figuren uit alle merken van de entertainmentgigant - van Mickey Mouse tot Star Wars - hun eigen speelbare figuren kregen. Maar deze week opperde Disney-ceo Bob Iger dat de kous voor hen af is: het bedrijf stopt met zijn Infinity-game- en speelgoedplatform, en sluit Avalanche Software, het gamebedrijf dat het daarvoor had overgenomen.

Ook bij de concurrenten is er weinig optimisme. Lego heeft voor dit najaar geen opvolger voor Dimensions in het verschiet staan. Activision werkt wel aan een nieuwe Skylanders, maar ook de verkoop van voorganger Skylanders SuperChargers viel tegen. De inkomsten die het bedrijf binnenhaalde uit fysieke poppetjes alleen daalden vorig jaar met ongeveer een derde ten opzichte van 2013, van 550.000 euro naar 366.000 euro.

Volgens het Amerikaanse studiebureau NPD groeide de volledige markt voor toys to life-producten vorig jaar nochtans met 7 procent, vooral geholpen door de wél goed presterende Amiibo-figuren van Nintendo. Maar die groei lag veel lager dan de verwachtingen. En de verkoop van volledige speelsets, met de videogame én de speelgoedjes erin, daalde net met 4 procent, wat erop kan wijzen dat jonge consumenten misschien nog nieuwe figuren voor hun bestaande spel willen kopen, maar niet meer willen investeren in een nieuwe game.

De verkoop van volledige speelsets, met de videogame én de speelgoedjes erin, daalde net met 4 procent, wat erop kan wijzen dat jonge consumenten misschien nog nieuwe figuren voor hun bestaande spel willen kopen, maar niet meer willen investeren in een nieuwe game