Computer verslaat mens met gamen

Het strategiespel Dota 2.
rv Het strategiespel Dota 2.
Na 's werelds beste schakers hebben nu ook professionele gamers hun meerdere moeten erkennen in een computer. Het profteam OG, wereldkampioen in het strategie-game Dota 2, is verslagen door de kunstmatige intelligentie OpenAI Five, een team van vijf samenwerkende computersystemen.

De profgamers en de computersystemen moesten drie rondes van het World of Warcraft-achtige Dota 2 tegen elkaar spelen. De kunstmatige intelligentie won de eerste twee duels met overmacht. Gamen is een goede test voor de computers, omdat ze strategische beslissingen moeten nemen, met elkaar moeten coördineren en vooruit moeten plannen.

45.000 jaar aan game-ervaring

De OpenAI Five hadden in de voorbereiding nog verloren van twee andere menselijke teams. “We hebben de systemen niet verteld hoe ze moesten spelen. We hebben ze verteld hoe ze moesten leren. In de afgelopen tien maanden hebben de systemen voor 45.000 jaar aan game-ervaring opgebouwd. Dat is veel, en ze vervelen zich nog niet”, zei de oprichter van het team, Greg Brockman, tegen technieuwssite The Verge.

In de game Dota 2 moeten twee teams van elk vijf spelers elkaars gebied in een virtuele wereld veroveren. Dat kunnen ze doen door wachttorens te veroveren of de tegenstander in een hinderlaag te lokken. Tegelijk moeten ze hun eigen basis beschermen. Elk figuur heeft eigen vaardigheden, dus teamgenoten zijn op elkaars skills aangewezen. De game is erg populair bij profgamers. Team OG won vorig jaar het wereldkampioenschap. Daarmee konden de vijf spelers ruim 11 miljoen dollar prijzengeld bijschrijven.

Het computerteam OpenAI Five is in 2016 opgezet, met steun van Elon Musk. Eerder dit jaar versloeg een andere kunstmatige intelligentie, de DeepMind, professionele gamers in het strategiespel StarCraft II.




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Benito Garcia-Paz

    @lilly deams: de reden waarom momenteel dota 2 gebruikt wordt voor een AI te laten leren is omdat de strategische opties en tactieken een paar 100.000 keer groter zijn dan de opties bij schaken. Daarover gaat het, Dota 2 is een spel dat dus een paar 100.000 keer complexer is dan schaken. Misschien je eerst informeren voordat je dergelijke uitspraken maakt. Schaken is ook een game, want game betekent spel, niets meer. Dota 2 is dus het denken van schaken in een 100.000 voud.

  • Peter Cortens

    Prima, laat de AI voor ons de lat maar wat hoger leggen, we passen ons wel aan en gaan die opgeblazen rekenmachine volgende keer weer alle hoeken van het speelveld laten zien. Het is ook zo dat als je tegen mensen speelt je ook erop gericht/getraind bent om menselijke fouten uit te buiten. Maar AI maakt ook fouten hoor en die vinden we wel.

  • Wouter Bex

    @ michiel schrauwen: LoL achtige DOTA? Ken je geschiedenis. De oorspronkelijke DOTA is de allereerste MOBA-achtige game ooit, gebaseerd op een map uit Warcraft 3: Frozen Throne, Defense of the Ancients. League Of Legends is hier een spinoff van.

  • Glenn van Acker

    Ik zie hier redelijk wat mensen die niet helemaal mee zijn... AI's maken ook fouten, aangezien ze leren door fouten te maken. AI's zijn niet zelfbewust, het zijn algoritmes. En AI's hebben inderdaad geen last van vermoeidheid, zenuwachtigheid, etc... maar de effecten daarvan zitten mee verwerkt in de data waaruit de AI leert, en zal dit dus ook overnemen

  • bryan de ceuster

    patrick Van Hauwaert: Dat weten we ondertussen toch al lang? Dit was al duidelijk vanaf AlphaGo. Dus hou die brol inderdaad maar zo ver mogelijk weg. Een bewuste soort creëren die slimmer is dan ons, hoe dom zouden we wel niet zijn?