Belgische studio Larian weet hoe ze een 'collector's edition' moet maken

Larian
Twéé exemplaren van de game, een op stof bedrukte kaart, een setje speelkaarten in het thema van het spel: wie de speciale editie van 'Divinity: Original Sin' koopt, een nieuwe game van de Gentse studio Larian, krijgt wellicht een van de meest epische 'collector's editions' aller tijden. Maar het is consistent met de strategie van het gamebedrijf, dat met zijn 'Divinity'-reeks mikt op een relatief kleine maar heel fanatieke groep spelers.

Eind juni komt 'Divinity: Original Sin' uit, een game waaraan de Gentse gamestudio Larian ondertussen al zo'n twee jaar aan het werken is geweest. Het spel is een soort liefdesbetuiging aan 'role playing games' uit de jaren '90 en de vroegste jaren 2000, en dus gericht op een heel fanatiek publiek van spelers die verlekkerd zijn op dat soort games. Gamemakers met dat soort publiek sloven zich vaak uit in de 'Special Editions' of 'Collector's Editions' die ze van hun game laten maken, en waarvoor de meest selecte groep uit dat kleine publiek met plezier extra wil betalen. Maar de speciale editie van 'Divinity: Original Sin' is toch nog iets anders, zo opperden fans ondertussen op internetforums.

Larian
Larian

De doos, die spelers voor 69 euro kunnen voorbestellen op de website van Larian, bevat onder meer een op doek gedrukte kaart van de wereld waarin de game zich afspeelt, een pakketje met receptenkaarten om dingen te vervaardigen in de game, een tweezijdige A2-poster, een cd met de soundtrack, een pakje speelkaarten en een zakje dobbelstenen in het thema van de game, een setje stickers, een exemplaar van voorgangers 'Divine Divinity' en 'Beyond Divinity', en twéé exemplaren van 'Divinity: Original Sin', de game waar de hele doos om draait. Dat laatste is omdat de game erg draait rond twee spelers die samen de fantasiewereld van de game verkennen, en het dus handig is om meteen twee exemplaren te hebben.

De kleine maar fanatieke groep spelers die geïnteresseerd zijn in 'Divinity: Original Sin' is wereldwijd ongeveer een miljoen spelers groot, denkt Larian: dat is het aantal spelers die één of meerdere exemplaren van de inmiddels twaalf jaar oude 'Divinity'-reeks hebben gekocht. Die bestaat inmiddels uit vier games: 'Divine Divinity' uit 2002, 'Beyond Divinity' uit 2004, 'Divinity II: Ego Draconis' (2009) en diens verbeterde versie 'Developer's Cut' uit 2012, en het vorig jaar gelanceerde 'Divinity: Dragon Commander'. Ondertussen heeft het bedrijf al meerdere projecten op stapel staan voor nieuwe afleveringen uit de reeks, zegt Larian-oprichter Swen Vincke.