'The Banner Saga' is te mooi om zo hardcore te zijn

Stoic Studio
Met zijn vikingthema, zijn retro-cachet en zijn met de hand getekende graphics lijkt 'The Banner Saga' een uitgelezen kans om nieuwe spelers naar het traditioneel ontoegankelijke 'role playing game'-genre te lokken. Wel, vergeet dat: deze game is zo hardcore dat hij alleen geschikt is voor doorgewinterde RPG-spelers.

Aan het begin van 'The Banner Saga', een nieuwe downloadbare role playing-game voor pc en Mac, lijkt u het allemaal nog wel aan te kunnen. Het legertje krijgers dat u aanvoert door een op oude Noorse mythen gebaseerd fantasielandschap blaakt van de zin om zijn queeste te klaren, heeft proviand te over, en behaalde in het prille begin van het spel een paar overwinningen tijdens lijf-aan-lijfgevechten in een taveerne. Maar zo gauw ze effectief hun reis hebben aangevat, begint het: de voorraad slinkt snel, u verliest al eens een veldslag door een paar verkeerde beslissingen te nemen, en beseft al snel dat u met veel te weinig middelen een wereld probeert te redden die misschien wel geen schijn van kans op overleven meer heeft. Er is zelfs geen louterende 'Game Over', zodat u met frisse moed en meer kennis van zaken opnieuw kunt beginnen: het verhaal, dat voor een groot deel gekneed wordt door uw overwinningen en nederlagen, gaat gewoon door, u ondertussen geregeld nog eens met uw neus op uw teleurstellingen drukkend.

Het neemt niet weg dat 'The Banner Saga' wel eens een culthitje zou kunnen worden. Daar zorgt dan vooral de pedigree van de makers voor: de game werd ontworpen door een aantal voormalige medewerkers van Bioware, de Canadese studio achter RPG-kleppers als 'Star Wars: Knights of the Old Republic', 'Mass Effect' en 'Dragon Age'. Wie tuk is op dat soort games, of - beter nog - ook in de jaren '80 en '90 al games van dit slag speelde, zal zich meteen thuisvoelen in 'The Banner Saga'. Ze zullen zelfs aangenaam verrast zijn door het gevechtssysteem, dat tactisch van opzet is en in beurten werkt, maar waarin u - ook tegen zwaardere tegenstanders - nog een belangrijk verschil kunt maken dankzij de toevoeging van een wilkrachtsbonus. Belangrijke beslissingen neemt u, net zoals in de Bioware-games, door middel van dialogen, en die zijn al minstens even venijnig als in een 'Mass Effect' of 'Dragon Age': soms komt een te roekeloos gekozen antwoord u later nog duur te staan, en de dialogen zelf zijn - in lijn met het vikingthema - hardvochtig en to the point.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen aan.
Stoic Studio

Voor doorgewinterde RPG-spelers is de aankoop van 'The Banner Saga' bijna van moeten: ze zullen opkijken van de pit die in deze game zit, zullen verrast zijn door het vooral op de leest van Japanse RPG's geschoeide gevechtssysteem, en zullen met plezier de talloze uren erin willen investeren die nodig zijn om de game tot een goed einde te brengen. Nieuwe spelers willen hem misschien ook wel proberen omwille van zijn sympathieke retrocachet en zijn mooie, op stripverhalen lijkende graphics, maar zullen snel worden afgestompt door de intense moeilijkheidsgraad en het deprimerende verhaal.

'The Banner Saga' verscheen eerst voor PC en Mac, maar komt later ook voor PlayStation Network en Xbox Live.