'Super Smash Bros.' geeft er meer dan ooit een lap op

Nintendo
Als Nintendo aan dit razende tempo knappe, relevante games voor zijn Wii U blijft maken, is er binnenkort misschien meer aan de hand dan gewoon een late comeback voor die nog maar een half jaar geleden ten dode opgeschreven gameconsole. Misschien is de Japanse gamemaker wel op weg naar een terugkeer van zijn gouden NES- en Super NES- tijden, in de late jaren '80 en vroege jaren '90? Vechtspelletje 'Super Smash Bros. for Wii U', hun nieuwste wapenfeit, mag in ieder geval naast de klassiekers staan.

Het is eventjes leuk geweest, die miljoentjes bij elkaar schrapen door de wereld klaar te maken voor 'casual' fitness-, sport- en behendigheidsspelletjes: alleen bleef het liedje niet duren, en drumden nieuwe platformen - smartphones- en tablets op kop - Nintendo's Wii en opvolger Wii U snel uit de markt. Die laatste console, die dit najaar haar derde eindejaarsperiode meemaakt, leek nog maar een half jaar geleden ten dode opgeschreven, maar dat was voordat Nintendo er een onwaarschijnlijke lap op gaf, met een ware Renaissance van de Japanse spellenmaker zijn huismerken tot gevolg.

Met titels als 'Pikmin 3', 'Bayonetta 2', 'Super Mario 3D World', 'Mario Kart 8' en 'Donkey Kong: Tropical Freeze' is er meer dan ooit een reden om toch maar een Wii U in huis te halen, en als die 'winning streak' van de gamemaker zich doorzet maken we binnenkort misschien een nieuwe periode mee zoals in de laatste jaren van de NES in de late jaren 80 en de eerste jaren van opvolger Super NES begin jaren 90, toen het bedrijf de ene klepper na de andere op de markt bracht.

Ook toen waren er gamers die hun neus ophaalden voor de leukigheid van Nintendo's huisfiguren (de eerste pc-games kwamen op de markt, en concurrent Sega kluisterde de eerder 'hardcore' spelers aan zijn consoles), maar de fans van het bedrijf en zijn totems konden hun pret niet op.

Nintendo
Nintendo

Als we echt zo'n nieuwe wind in het Nintendo-aanbod aan het meemaken zijn, speelt 'Super Smash Bros. for Wii U', een nieuwe aflevering van de serie vechtgames met Nintendofiguren en personages uit gameklassiekers van andere fabrikanten, daar een onmiskenbare rol in. De game kwam eerder al uit op de 3DS-zakconsole, maar op het televisiescherm en met de hd-beelden die de Wii U presenteert krijg je pas echt de game gepresenteerd die Nintendo's sterdesigner Masahiro Sakurai voor ogen moet hebben gehad: een daverend variété van rake klappen, 'power-ups', caramboles en effectjes.

Dit is het soort games die je nog maanden na zijn release zult blijven spelen: je begint natuurlijk met je favoriete Nintendofiguur, maar de onweerstaanbaarheid van de superkorte gevechten en de grote variatie in dynamische decors, speciale moves en combinaties van tegenstanders zet je automatisch aan tot experimenteren. Dit is het soort game waarbij je om 10 uur 's avonds de controller oppikt, en jezelf bij het ochtendgloren wijsmaakt dat nog één laatste rondje er nog wel in kan.

Nintendo

Vooral de snedigheid in design die 'Super Smash Bros. for Wii U' tentoonspreidt is ongeëvenaard: er gebeurt bij iedere korte match ontzettend veel op het scherm zonder dat je er het noorden bij kwijtgeraakt. Wat natuurlijk helpt is dat de meeste dingen die je tegenkomt - de kreetjes, de geluidjes, de power-ups waarmee je personage verandert in een bekend attribuut uit zijn serie - behaaglijk vertrouwd aanvoelen, en dat de game zowel knoppenrammers als gamers die het tactischer spelen tegen de boezem drukt. Er zijn talloze multiplayermodi, zowel lokaal als online, waarbij de makers het niet te ver gingen zoeken: gewoon een arena binnen en schoppen maar.

En dan zijn er de Amiibo-figuurtjes, die Nintendo introduceert met deze game. Het zijn kleine poppetjes die gegevens uit je spel opslaan door ze eventjes op de Gamepad van de Wii U te zetten (het ding beschikt al meer dan twee jaar over een tot nu toe ongebruikte NFC-chiplezer!), en die wellicht pas écht van belang worden wanneer meerdere Amiibo-compatibele games op de markt komen.

De figuren maken in ieder geval een geslaagde introductie met deze game, en zien er letterlijk om te stelen uit: in tegenstelling tot de concurrerende 'Skylanders'- en 'Disney Infinity'-figuren, die los van die respectievelijke games eerder bedoeld zijn als een stuk speelgoed, lijken de Amiibo-figuren eerder gericht op oudere spelers, en verraadt hun pose dat Nintendo ze liefst in een verzamelkast ziet staan dan rondslingerend in een speelgoedkist. Maar ook 'Super Smash Bros. for Wii U' verdient een ereplaatsje in je gamekast.

'Super Smash Bros. for Wii U' is nu uit.

Nintendo