'Monument Valley' doet je beide hersenhelften knetteren

UsTwo
Die discussie of videogames al dan niet kunst kunnen zijn, daar hebben we het stilaan mee gehad. Maar in de sluimerend veranderende publieke perceptie over het medium, geeft de tablettitel 'Monument Valley' toch weer nieuwe brandstof aan het idee. En het is verdraaid nog leuk om te spelen ook.

Ken je het verhaal van de twee hersenhelften? Er wordt gezegd dat al onze appreciatie voor schoonheid, emotie, muziek en kunst wordt geleid door de rechterkant van onze hersenen, en de linkerkant voor abstract denken, analyse, rekenen, filosofie. Een goeie film, zei filmcriticus Roger Ebert ooit, zet tijdens het kijken je rechter hersenhelft in vuur en vlam, en nadat je de bioscoopzaal buiten komt je linker. Videogames kunnen wat dat betreft nog een stap verder gaan: doordat ze je tegelijkertijd doen nadenken over je tactiek én je sensorisch proberen te prikkelen, kunnen ze je beide hersenhelften allebei tegelijkertijd in gang houden. Een game waarin dat zeker zal gebeuren is 'Monument Valley', een nieuw puzzelspelletje voor iPads en Androidtablets: het laat zich spelen als een sprookje, met poëtische muziek, beelden en teksten, maar vereist tegelijkertijd ook dat je een vaardig puzzelaar bent.

UsTwo

Maar verwacht er in geen geval een eenvoudig puzzelspelletje van. 'Monument Valley' is een game met een uitgesproken 'indie'-cachet, waarin je een hoofdpersonage met een sprookjesachtig kapje op het hoofd, prinses Ida, door een decor van labyrinten moet leiden. De Britse makers van 'Monument Valley' gooiden een dromerige,  sprookjesachtige sfeer over hun game die de puzzels - hoe pittig ze in de latere regio's van de game ook mogen zijn - reduceert tot een vehikel om je een mooie, artistieke game-ervaring te leveren. Wat dat betreft schaart 'Monument Valley', met zijn eenvoudige maar uitgesproken visuele stijl en zijn uit ingetogen pianodeuntjes bestaande soundtrack, zich in het rijtje van 'Limbo' en 'Superbrothers: Swords & Sworcery EP', waar hij perfect naast mag worden gezet.

ONZE SCORE

IOS
  • Geluid
  • Graphics
  • Gameplay
  • Levensduur
  • Totaal
Ook beschikbaar voor:
android    

De aard van de constructies die je moet manipuleren om naar de bevrijdende poort te kunnen wandelen doet een beetje denken aan de befaamde tekeningen van de Nederlandse kunstenaar M.C. Escher, en mikken op het bevreemdende effect waarin geometrische objecten in elkaar doorlopen naarmate het perspectief waarin je hen brengt door hen de verdraaien en te verschuiven. Het vraagt een pak meer abstractie dan een doorsnee puzzelgame, wat je dan weer bij die twee hersenhelften brengt: zonder een dosis gezond verstand én een poëtische ziel kom je er niet in 'Monument Valley'. Een must, zeker gezien zijn lage prijs.

UsTwo