'Forza Motorsport 5' verandert je in een autofreak

Microsoft Game Studios
Nu de Xbox One officieel op de markt is en dus ook meedoet in de eindejaarsrace aan de winkelkassa, werd het tijd om ook een paar lanceringstitels voor de console van naderbij te bekijken. We beginnen met de voorlopige 'system seller' van het toestel: raceklepper 'Forza Motorsport 5'.

De gasten van Turn 10 Studios, een gamebedrijf dat eigendom is van het grote Microsoft en er de 'Forza'-racereeks voor maakt, houden niet van half werk: om precies te weten hoe en onder welke omstandigheden de banden van een raceauto slijten, lieten ze een paar pallets vol Pirellibanden aanrukken, die ze vervolgens vakkundig naar de knoppen lieten rijden bij een gespecialiseerd bedrijf. De meetgegevens die daaruit voortsproten, kwamen vervolgens in 'Forza Motorsport 5' terecht, de nieuwste aflevering van de serie, die vorig jaar exclusief voor de Xbox One verscheen.

Microsoft Game Studios

Die migratie naar een krachtiger systeem betekent namelijk dat ze het nog gekker kunnen maken wat de getrouwheid van hun rijtuigfysica betreft, en daar heeft Turn 10 zich niet mee ingehouden in 'Forza Motorsport 5'. Evenmin als ze de teugels hebben aangehaald op visueel gebied: de bolides waarmee je over het wegdek scheurt zien er bloedmooi uit, en het nieuwe belichting- en schaduwsysteem geeft je race-ervaring een soort poëtische schoonheid mee. En dan is er het waarachtige technische huzarenklusje dat in 'Forza Motorsport 5' zit: de artificiële intelligentie van je computergestuurde tegenstanders. Die gedragen zich opvallend menselijk, aberrant zelfs, omdat het systeem dat achter de game zit telemetrische data verzamelt van de rijstijl van je eventuele vrienden, en die gegevens vervolgens verwerkt in het gedrag van je AI-tegenstanders. Het is misschien een vreemde aanpak, maar het werkt: je mederacers gedragen zich bij momenten zelfs uiterst agressief, waardoor je meer dan ooit moeite moet doen om een gat te zoeken wanneer je wil inhalen.

Microsoft Game Studios

Al die dingen zijn erg meegenomen, zeker in een 'next-gen'-game als 'Forza Motorsport 5', maar het écht mooie is dat Turn 10 goed beseft dat het basisingrediënt voor een goeie racegame niet in die technologische bravoure ligt. Het element dat spelers zal doen terugkeren naar 'Forza Motorsport 5' is het puntensysteem, dat ook voor minder bedreven spelers de spanning er een beetje in houdt. In tegenstelling tot de gebruikelijke 'Bij de eerste drie of opnieuw'-doelstelling die je meestal in racegames aantreft, werkt 'Forza Motorsport 5' opnieuw met een systeem van ervaringspunten (of 'XP'-scores), dat bepaalt hoe snel je vooruit kunt gaan in de game. Dat geeft, zeker voor nieuwe spelers, een eerlijker gevoel.

Maar de 'Forza Motorsport'-reeks heeft er nooit bekend voor gestaan om hoge drempels op te gooien voor spelers. Wie niet zo goed is in racen, krijgt onder meer een handig hulplijntje op het scherm, en krijgt virtuele assistentie in het rem- en bochtenwerk. 'Forza Motorsport 5' is een game die niet gericht is op racegamefreaks, maar op autofreaks, of probeert tenminste om gewone gamers in autofreaks te veranderen. En dat resulteert in een fundamenteel verschillende aanpak: je wordt in deze game bijvoorbeeld gefeliciteerd telkens wanneer je een geslaagde bocht hebt genomen, of een tegenstander vlekkeloos bent gepasseerd. De competities waarin je deelneemt zijn ook een eclectische mix, met een brede keuze die van circuitracers tot Amerikaanse 'muscle cars' reikt. je kunt meteen met iedere auto aan de slag in de vrije race, want er zit ook een systeempje in waarmee je auto's kunt huren. En de presentatoren van het Britse tv-programma 'Top Gear' voorzien het boeltje van cassante commentaar.