'Evolve' is alleen geschikt voor teamspelers

2K Games
Spelers verplichten om online als een team te opereren is lastig: als puntje bij paaltje komt - lees: wanneer het moment is aangebroken waarop écht de prijzen worden uitgedeeld -, is iedereen ondanks alle goeie voornemens weer gewoon een Einzelgänger. Maar dankzij zijn sterk uitgekiende rollenconcept verplicht de nieuwe onlineshooter 'Evolve' spelers ertoe om wèl alles strak samen te houden. Meer nog: wie er echt liever alleen tegenaan gaat, laat deze game beter passeren.

Met 'Evolve' wilde Turtle Rock Studios, de Amerikaanse studio die ook al de twee uitstekende 'Left4Dead'-games afleverde, de 'team-based' multiplayergame opnieuw uitvinden. Een ambitieus streven, maar het is grotendeels gelukt: het basisdesign van 'Evolve' zit zo retestrak dat al te eigengereide spelers alleen maar zichzelf voor de gek houden. Je hebt elkaar keihard nodig in deze game, en dat komt in de eerste plaats door de unieke rol die iedere speler bekleedt in het minutieuze raderwerk dat het ontwerp van deze game vormt. Met vier spelers moet je achter een vijfde aan, die een reusachtig buitenaards monster speelt, en zo krachtig wordt dat hij alleen maar met vereende krachten op de knieën kan worden gedwongen. De grote kracht van 'Evolve' is dat je als speler niet zomaar je rol in het geheel kunt kiezen. Er mag één 'Assault'-jager zijn, die zo dicht mogelijk bij het gedrocht probeert te geraken en hem vol lood probeert te pompen. Maar zijn vuurkracht is niet voldoende, dus heeft hij de hulp van een 'Support'-speler nodig, die het beest vanop een grotere afstand met zwaarder geschut bestookt. Beide zitten met het probleem dat het monster waarop ze jagen behoorlijk fluks uit de voeten geraakt, en ze dus ook een 'Trapper' nodig hebben in het team, iemand die op het juiste moment een krachtveld uitzet dat tijdelijk de bewegingsvrijheid van hun gezamenlijke prooi beknot. En ook wanneer dat is gelukt zullen ze het lastig hebben, want het monster heeft eerst een pantser- en vervolgens een vitaliteitsbalk, die beide moeten worden gedraineerd. Het wordt een uitputtingsslag, waarin ze de hulp van een vierde speler, de 'Medic', nodig zullen hebben om lang genoeg op de been te blijven.

2K Games
2K Games

'Evolve' is een vakkundig ontwikkelde game, met sfeervolle en met het juiste oog voor ruimtelijk design ontworpen decors (twaalf relatief grote levels op de onherbergzame planeet Shear), uitstekende geluidseffecten, een vlotte besturing, en impactvolle actie. Ook aan de keuzevrijheid van iedere speler is gedacht: er zijn verschillende spelersklassen waaruit iedere speler wel zijn favorietje zal vinden, je 'loadout' kan naar voorkeur worden aangepast, er is een op XP-punten gebaseerde voortgangsbalk die spelers beloont voor uren oefening, en successen in de game worden beloond met 'perks' die ook weer je performantie vergroten. Die elementen alleen hadden van 'Evolve' een potente onlineshooter kunnen maken, maar het is zijn unieke dynamiek die de game boven de meeste andere multiplayergames doet uitstijgen. De vier rollen van de jagers vormen daar één element in, maar ook de speler die de rol van het monster speelt zal zich niet gauw vervelen. Het is die speler, die in 'third-person'-perspectief speelt, die zelfs het hele élan van de game binnen de termijn van één spel kan omgooien: hij begint als opgejaagd wild, maar moet op zijn beurt op jacht naar kleinere fauna die over het oppervlak van de planeet dwaalt. Wanneer hij lang genoeg uit de kladden van de vier anderen blijft én voldoende kleinere beestjes oppeuzelt evolueert hij (vandaar dus de titel) naar een groter gedrocht. Wanneer hij de derde fase van die evolutie heeft afgerond is het quasi onmogelijk geworden om hem nog neer te krijgen: vanaf dat moment zijn de jagers veranderd in prooien, en omgekeerd.

2K Games

We hebben zonet twee paragrafen in de strijd gegooid om in essentie alleen het unieke concept van 'Evolve' uit te leggen, maar dat is omdat het effectief de drijvende kracht achter de game is. Evengoed was dat mooie ontwerp helemaal in duigen gevallen als Turtle Rock Studios niet aan de allerfundamenteelste aspecten van een goeie onlineshooter had gedacht en de beloningsstructuur niet naar behoren had uitgewerkt, maar nogmaals: ook dat zit wel snor. Het is echter op het punt waar de game buiten die multiplayermodus gaat, dat het allemaal een beetje in duigen valt. Er zit namelijk ook een uit vier verschillende mode bestaand singleplayerspel in 'Evolve', maar dat heeft weinig betekenis buiten de zonet genoemde vier-tegen-ééndynamiek. Vooral de ongeveer anderhalf uur durende 'campagne' voor één speler, die doorheen vijf van die modi samen met drie computergestuurde companen een evacuatiemissie op poten moet zetten om kolonisten van die vermaledijde planeet af te helpen, is zo impactloos dat hij tegen het einde van de productie met ducttape aan de rest van de game lijkt te zijn vastgekleefd. Op zich siert het de makers dat ze je nog meer probeerden te leveren dan de briljante team-based multiplayershooter die 'Evolve' in zijn kern is, maar die missie is niét zo goed geslaagd. Einzelgängers laten deze game dus meteen passeren. En zij die pretenderen om teamspelers te zijn, maar na het inladen van de multiplayermap vooral voor eigen rekening lopen: die mogen zich klaarmaken voor een wijs lesje in onvervalst teamwerk.