Facebookers kunnen voortaan informatie die derde partijen over hen verzamelen, wissen

Facebook biedt wereldwijd alle Facebook-gebruikers inzicht in informatie die apps en websites delen met Facebook in Off-Facebook Activity. Gebruikers kunnen vervolgens bepalen of ze deze info willen loskoppelen van hun accounts.
AFP Facebook biedt wereldwijd alle Facebook-gebruikers inzicht in informatie die apps en websites delen met Facebook in Off-Facebook Activity. Gebruikers kunnen vervolgens bepalen of ze deze info willen loskoppelen van hun accounts.
Wie een account heeft op Facebook, heeft voortaan toegang tot de informatie die derde partijen over hen verzamelen. De gebruiker zal die informatie - vergaard via websites en apps - ook kunnen verwijderen. Dat meldt Facebook zelf op zijn blogsite, naar aanleiding van de Europese Dag van de Privacy. 

Vandaag is het ‘Data Privacy Day’. Om deze dag niet ongemerkt voorbij te laten gaan, zal Facebook in de komende weken zijn meer dan 2,4 miljard gebruikers eraan herinneren om hun privacy-instellingen te controleren. Dit gebeurt via de Privacy Checkup - die bovenaan de nieuwsfeed van Facebookers zal verschijnen en hen door hun privacy-instellingen loodst.

Facebook

Aangepaste advertenties

Bovendien zal elke gebruiker nu ook met de tool 'Off-Facebook Activity' een samenvatting van informatie verzameld door derde partijen kunnen consulteren en wissen. Facebook gebruikt die gegevens om de gebruiker aangepaste advertenties voor te schotelen. Het gaat bijvoorbeeld om de zoekopdrachten die je uitvoert of het surfgedrag op shoppingwebsites. 

"Vanaf vandaag is de Off-Facebook Activity-tool beschikbaar voor iedereen op Facebook in heel de wereld. Andere bedrijven zenden ons de informatie van jouw activiteit op hun websites toe. We gebruiken die informatie om je advertenties te tonen die relevant zijn voor jou. Nu kan je een overzicht zien van die info en indien gewenst wissen van je account", schrijft CEO en oprichter Mark Zuckerberg in de blog. Hij spreekt van een "nieuw niveau van transparantie en controle". 

Enkele tips over hoe je je data ook zelf beter kan beschermen op Facebook, kan je hier vinden.

CEO en oprichter Mark Zuckerberg spreekt van een "nieuw niveau van transparantie en controle".
AFP CEO en oprichter Mark Zuckerberg spreekt van een "nieuw niveau van transparantie en controle".



3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dirk Peeters

    Facebook heeft al alle informatie over ons, die ze wou hebben. Nu is het kwestie om de concurrenten de toegang tot die informatie moeilijk of onmogelijk te maken en de schuld bij de gebruiker te leggen die de informatie blokkeert. Cocurrenten mogen nog altijd gepersonaliseerde mailings via Facebook doe en dan is het kassa, kassa voor Facebook!

  • Lucas Vissers

    Blijf er van weg, dan moet je niets wissen !

  • Jules Vermeers

    En als je dat niet geloofd gaan ze U iets anders wijsmaken.