Facebook licht gebruik van privédata toe in update van gebruiksvoorwaarden

Facebook verzamelt gegevens van ruim 2 miljard gebruikers.
REUTERS Facebook verzamelt gegevens van ruim 2 miljard gebruikers.
Facebook gaat wereldwijd zijn gebruiksvoorwaarden aanpassen. “We willen beter uitleggen hoe Facebook precies werkt, welke data we verzamelen en hoe we dat gebruiken”, laat het bedrijf weten in een reactie.

De Europese Commissie en nationale privacywaakhonden verwelkomen de toezeggingen van het Amerikaanse techbedrijf. Brussel eiste vorig jaar na het privacyschandaal met Cambridge Analytica dat Facebook transparanter zou worden. EU-commissaris Vera Jourová (Consumentenrechten) dreigde met sancties. Zij is blij dat er nu “eindelijk’’ maatregelen worden genomen. Facebook zal de aanpassingen “uiterlijk eind juni” doorvoeren, aldus Jourová.

Jourová wijst op de miljarden die Facebook verdient met persoonlijke gegevens en hekelt het “juridische jargon” waar het bedrijf zich volgens haar tot nu toe achter verschuilde.

Facebook verzamelt gegevens van alle ruim 2 miljard gebruikers. Adverteerders krijgen die data niet, maar ze kunnen Facebook wel gericht reclame laten plaatsen. Ze kunnen bijvoorbeeld advertenties laten zetten in de tijdlijn van vrouwen van 35 uit Den Haag die de pagina's van speelgoedwinkels hebben geliket. 

Het bedrijf benadrukt in een reactie dat het “nooit data (door)verkoopt of heeft verkocht”. “We zullen in de voorwaarden transparanter zijn over hoe Facebook geld verdient. Verschillende updates zijn het resultaat van een samenwerking met de European Consumer Protection Network (CPC). De wijzigingen zullen wereldwijd doorgevoerd worden”, zegt Thomas Myurp Kristensen, Managing Director EU Affairs. 

Bekijk ook:




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.