Europese Commissie gaat overname van Fitbit door Google onderzoeken

REUTERS
De Europese Commissie stelt een diepgaand onderzoek in naar de beoogde overname door Google van Fitbit, een producent van stappentellers. De mededingswaakhond in Brussel is bezorgd dat de transactie de al dominante positie van de Amerikaanse techreus op de onlineadvertentiemarkt zou versterken door de enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens die Fitbit kan leveren.

Google kondigde eind vorig jaar aan Fitbit over te willen nemen voor 2,1 miljard dollar (1,79 miljard euro). Dat Amerikaanse bedrijf maakt onder meer fitnesstrackers en smartwatches waarmee niet alleen tijden van hardlooprondjes worden bijgehouden, maar bijvoorbeeld ook de hartslag.

Die informatie kan Google gebruiken voor de gepersonaliseerde advertenties die het mensen voorschotelt na een zoekopdracht. Met de gegevens van Fitbit zou het moeilijker worden voor concurrenten om de precisie van Googles advertentiediensten te evenaren, is uit verkennend onderzoek gebleken. De transactie zou de prijzen van advertenties verhogen en de keuzemogelijkheden van uitgevers en adverteerders beperken, vreest Brussel.

Datasilo

Google heeft al wel aangeboden de Fitbit-gegevens op te slaan in een aparte 'datasilo' en niet te gebruiken voor advertentiedoeleinden. Die oplossing is echter onvoldoende om de ernstige twijfels over de effecten van de overname duidelijk weg te nemen, aldus de Europese Commissie.

"Het gebruik van draagbare apparaten door Europese consumenten neemt de komende jaren naar verwachting aanmerkelijk toe", zegt EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging). "Dat zal hand in hand gaan met een exponentiële groei van data die deze apparaten genereren. Deze data geven inzichten in het leven en de gezondheidssituatie van de gebruikers van deze apparaten. Ons onderzoek is erop gericht zeker te stellen dat Googles controle van data verzameld door draagbare apparaten als gevolg van deze transactie de concurrentie niet verstoort.”

EU-commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager
Photo News EU-commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager

“Deze deal gaat over apparaten, niet over data”, schrijft Google in een reactie. “Vanaf het begin hebben we duidelijk gemaakt dat we de gezondheids- en wellnessdata van Fitbit niet zullen gebruiken voor Google Ads.” De techgigant zegt te geloven dat de overname de concurrentie op de markt voor slimme horloges en fitnesstrackers zal versterken.

Brussel onderzoekt ook wat de combinatie van de databases van beide betekent voor bijvoorbeeld de digitale gezondheidssector. Vestager heeft tot 9 december de tijd om een besluit te nemen over de voorgenomen overname.

Onder haar leiding legde de Europese waakhond Google eerder al drie boetes op voor marktverstorend gedrag bij het mobiele besturingssysteem Android, resultaten van Google Shopping en advertentiedienst AdSense.




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dirk Janssens

    wat is nu een meerwaarde aan dat toestel? Uw eigen lichaam zelf niet meer voelen? Een horloge dat je elke dag mag opladen, de mijne tikt minimum 3 jaar aan 1 stuk door... zalig

  • Marc Camp

    Ach, als men toch zo liberaal wil denken, wordt het dan geen tijd dat men stop met opkopen toe te laten. Het is anti liberaal, concurrentie vervalsing en monopolisering. Gewoon stoppen en. Zorgen dat geen bedrijf nog echt te groot wordt! Dan zal alles terug op zijnplooi vallen.

  • Daniel Corstjens

    Denk dat google de laatste jaren allemaal bedrijven aan het opkopen is die niks anders doen dan persoonlijke data opslaan van al de mensen over de hele weerld om dan één of ander A.I. er op los te laten die dan op aanvraag alle gegevens te voorschijn toverd tegen een fikse vergoeding.