Exclusief voor abonnees

Energielabels op huishoudelijke apparaten geven nogal een vertekend beeld. Zo moet je ze lezen

Energielabel. Hoewel de categorieën D en C nog op het label vermeld staan, mogen deze niet meer verkocht worden.
Energielabel. Hoewel de categorieën D en C nog op het label vermeld staan, mogen deze niet meer verkocht worden.
Dacht je al heel duurzaam bezig te zijn met je koelkast voorzien van een keurig groen getint A+ energielabel? Niet dus. Hoe moet je zo’n label dan lezen? En wanneer is het beter om die inmiddels luid ronkende koelkast in te ruilen voor een nieuw model? We helpen je op weg.

Je hebt 6% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Leo De Vlaminck

    de informatie op die labels zijn gewoon boerenbedrog. ik heb een A+ frigo en wasmachine, maar ze zijn effectief zuiniger dan de meeste a+++ modellen. gewoon zelf het verbruik berekenen op jaarbasis en dan weet je tenminste welk toestel zuiniger is...en laat je niet wijsmaken dat een 2000 watt toestel met a+++ label altijd zuiniger is dan vb een 1200 watt toestel met a+ rating.

  • Geert Landsman

    Systeem uitgevonden door politieke onbenullen zonder verstand van zaken.

  • Bart Janse

    Wat ze wel niet zeggen is dat een droogkast met A+++ langer moet draaien om uw was droog te krijgen

  • peter colson

    Overal hangen ze gekleurde labels op zodat het makkelijker zou zijn voor de mensen. En nu gaat men een cursus geven hoe je die labels moet interpreteren? Blijkt dus niet gemakkelijker te zijn geworden voor de consument daar men die kleurtje nog moet uitleggen.