Clubhouse is de nieuwe hit op sociale media: wat is het en wat kun je ermee?
De app Clubhouse is dé nieuwste sociale mediahit. Het exclusieve platform dat draait om live audio, groeide in relatief korte tijd uit tot een van de populairste netwerken van het moment. Maar wat is Clubhouse precies en wat maakt de app zo populair?
Delen per e-mail
Voor de gemiddelde persoon klinkt meeluisteren met een persoonlijk gesprek tussen Kanye West en Elon Musk als een ver-van-mijn-bed-show. Maar op Clubhouse kan iedereen (op uitnodiging) meeluisteren. Dus óók naar Elon Musk en Kanye West.
Clubhouse werd in maart vorig jaar gelanceerd door grote ondernemers uit het Amerikaanse Silicon Valley, waarna er vooral beroemdheden en rijke ondernemers op zaten. Inmiddels wordt de app door een langzaam groeiend publiek gebruikt. Het verschil met andere sociale media-apps is dat Clubhouse is gericht op communicatie via gesproken tekst. Dat maakt het anders dan bijvoorbeeld Twitter (geschreven tekst), Instagram (foto's) en TikTok (video's). “Je kunt Clubhouse het best vergelijken met een soort chatroom”, legt ondernemer en een van de eerste Nederlandse leden van de app, Ron Simpson, uit.
Exclusief
Leden van Clubhouse kunnen verschillende virtuele ‘kamers’ betreden om mee te luisteren of deel te nemen aan een live gesprek over een specifiek onderwerp. Clubhouse laat maximaal vijfduizend mensen per kamer toe. “Net als bij een podcast luister je naar een spreker die een onderwerp bespreekt, maar het grote verschil is dat een gesprek op Clubhouse live is.” Terugluisteren kan dan ook niet. “Het voelt alsof je gesprekken echt kunt meemaken. De personen die het gesprek voeren, kunnen zien wie meeluistert en bepalen wie wel mee mag praten en wie niet”, aldus Simpson.
In tegenstelling tot andere sociale media-apps kan iedere iPhone-gebruiker Clubhouse wel downloaden, maar is toegang tot de app zelf exclusief bestemd voor leden. En lid word je niet zomaar. “Het is enorm exclusief”, zegt social media-expert en chef digitaal Jaap van Zessen van de Nederlandse krant het Algemeen Dagblad. “Je krijgt als nieuwe gebruiker een of twee uitnodigingen voor anderen, die met die uitnodiging ook lid kunnen worden. Door die exclusiviteit wordt het interessant en cool om een uitnodiging te krijgen. Alleen dan kun je luisteren naar de gesprekken van bijvoorbeeld experts en beroemdheden.”
Juist die exclusiviteit maakt Clubhouse zo populair. Van Zessen is zelf sinds deze maand lid. “Ik kreeg een uitnodiging van Neal Petersen van FC Afkicken om live mee te praten over sport en media. Zij gebruikten Clubhouse bijvoorbeeld ook om de wedstrijd Ajax-PSV na te bespreken.”
Terwijl Clubhouse al een jaar bestaat, is de audio-app pas sinds deze week écht razend populair nadat Elon Musk er een openbaar interview hield. In de App Store staat Clubhouse inmiddels op de derde plek van meest gedownloade apps. En volgens Van Zessen kan die populariteit nog flink groeien. “Inmiddels is Facebook bezig de app na te bouwen. Je kunt natuurlijk niet voorspellen hoe het gaat lopen, maar dat Facebook de app dusdanig interessant vindt dat ze hem namaken, zegt veel.”
Hoewel Clubhouse nu nog voornamelijk wordt gebruikt door experts, is de app voor jongeren in deze coronatijd extra interessant en groeit de hype. “Normaal spreken ze elkaar in het clubhuis of de voetbalkantine, maar dat kan nu niet. De app biedt daardoor een interessant sociaal alternatief. Hoe het ook afloopt, het is duidelijk dat er iets te gebeuren staat op audiogebied”, aldus Van Zessen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
iHLN
Spotify breidt uit naar 80 nieuwe landen
Muziekstreamingdienst Spotify breidt uit naar tachtig nieuwe landen in Azië, Afrika en de Cariben. Daar komt de dienst in de komende dagen beschikbaar. Met de stap groeit het potentiële aantal klanten voor Spotify met 1 miljard mensen. Spotify maakte de uitbreiding bekend tijdens een eigen evenement. -
Multimedia
Wat maak je allemaal schoon met een hogedrukreiniger?
De lente komt zoetjesaan in het land. Wie een tuin, terras of balkon heeft, kan nu al starten met de eerste schoonmaakmanoeuvres. Het perfecte gereedschap daarvoor blijft de hogedrukreiniger. Tweakers zocht uit wat je er allemaal mee kan doen en welke modellen momenteel de grootste aanraders zijn. -
Livios
Maak je terras helemaal klaar voor de lente met deze tips
De zachte temperaturen van de laatste dagen doen ons al dromen van de lente. Maar is je terras daar ook al klaar voor? Vaak kan dit na de winter een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven. Met deze tips van bouwsite Livios geniet je in geen tijd van de eerste lentezon! -
-
gamereview
GAMEREVIEW ‘Super Mario 3D World + Bower’s Fury’: een nieuw oudje plus Godzilla van de ‘dark side‘
Wie Mario-games reviewt, krabt al eens in het haar. Nintendo legt de lat altijd zo hoog dat kritiek al snel verzandt in mierenneukerij, en dat is bij de nieuwste game voor de Switch niet anders. Maar Marc Uytterhoeven wist het eind jaren 90 al: alles kan beter, toch? -
Google laat Amerikaanse gebruikers parkeergeld betalen via Maps
Google voegt nieuwe betaalfuncties toe aan zijn Maps-dienst. De techgigant laat Amerikaanse gebruikers onder andere parkeergeld betalen via Google Maps. De functie werkt volgens Google in meer dan 400 steden in de VS. -
Heb je een bouwvergunning nodig om een zwembad te plaatsen?
-
Elon Musk stopt chip van computergame in hersenen van levend aapje
Tesla-baas Elon Musk heeft zijn bedrijf Neuralink opdracht gegeven om de chip van een computergame te implanteren in de hersenen van een levend aapje. Volgens Musk is de aap blij, “omdat het dier nu de hele dag in zijn hoofd spelletjes kan spelen”.
0 reacties