Als je baas een app is: "Uberchauffeurs moeten werken tot ze erbij neervallen"

ANP
Uber brak de taxiwereld open, met veel tevreden klanten als resultaat. Jeroen van Bergeijk (52) reed een halfjaar voor het bedrijf en schreef er een boek over. "Je moet werken tot je erbij neervalt."

Geen taxichauffeur zo aardig en voorkomend als een Uberchauffeur. Hij houdt de deur voor je open, toont interesse en maakt vriendelijk babbeltjes. Nooit of te nimmer zal een Uberchauffeur zijn vrouwelijke klant vragen of ze voor een ritje wellicht de mogelijkheid van betaling 'in ­natura' wil overwegen. Een Uber is een prettige ervaring, de uitzondering in de taxiwereld die verder van de wildwest aan elkaar hangt.

Zo dacht ook journalist Jeroen van Bergeijk erover, een paar jaar geleden. En nu, nu hij een half jaar ervaring heeft als chauffeur en 631 ritjes verder is, denkt hij er eigenlijk nog net zo over. Mocht hij een taxi nemen, dan pakt ie een Ubertje. Tijdens een recente vakantie in Zuid-Afrika zelfs aan de lopende band.

"Vijf, zes keer per dag bestelde ik een Uber. Goedkoop, snel, geen gedoe. Je kunt ervan op aan dat het goed is, dat je een prettige reis hebt. Als klant was ik een fan en dat ben ik nog steeds. Als chauffeur ben ik dat niet."

Je hebt 16% van dit artikel gelezen




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ludwig Vanden Boer

    Vooral het niet of onvoldoende bijdragen aan het sociale systeem wordt een probleem.Wat gaat die chauffeur later zeggen? Doe mij maar een half pensioentje want ik heb via uber niet zoveel bijgedragen. Ik vraag mij af wat staat en horeca gaan zeggen als ik op drukke terrassen ga rondwandelen met een bak bier en in de nabijheid van de tafels de flesjes verkoop voor 1 euro zonder met enig reglement in orde te zijn. Het zal niet lang duren vrees ik. Waarom uber dan wel?

  • Ramon Simon

    Ik blijf het zeggen, het is geweldige software maar Uber zou die software moeten verkopen aan legale taxibedrijven. Dan word het zowel voor de taxi en de klant beter. En het is toch logisch dat Uber chauffeurs weinig verdienen anders zou het ook niet zo goedkoop zijn, alles heeft zijn eerlijke prijs.