Nieuwe campagne Sint-Maartensscholen
focust op positief verhaal: “Veilige omgevingen waar leerlingen dingen kunnen uitproberen”
IeperDe Ieperse scholengroep Sint-Maartenscholen (SMSI) is de negatieve berichtgeving rond het onderwijs wat beu en lanceert daarom een nieuwe campagne. Daarmee tonen de scholen aan wel degelijk over een eigentijdse en kwaliteitsvolle werking te beschikken. “We leggen de klemtoon op onze leerlingen: Waar dromen ze van? Wat willen ze bereiken en hoe zien ze hun toekomst?”
“Ik heb een goed gevoel bij wat ik doe op school en krijg hier wel degelijk mooie kansen.” Je hoort dergelijke boodschap niet vaak uit een mond van een 15-jarige scholier, maar Leonie Vancraylynghe uit Dranouter, die 3de jaar restaurant en keuken volgt aan het Immaculata in Ieper meent wat ze zegt. Voor de directie van scholengroep Sint-Maartenscholen (SMSI) is het een bevestiging van wat ze al langer weten: het is niet allemaal kommer en kwel in het onderwijs.
Kernwoorden
“Het onderwijs komt vaak op een negatieve manier in het nieuws”, zegt Matthias Archie, overkoepelend directeur van de scholengroep Sint-Maartensscholen. Daartoe behoren het Lyceum, het College, de Heilige Familie, het VTI en Immaculata. “We horen vaak spreken over dalende kwaliteit in ons onderwijs, over het lerarentekort, over corona en hier in Ieper is er tumult rond het dossier van de nieuwe schoolcampus. Met onze nieuwe campagne hopen we daar een beetje verandering in te brengen. We willen aantonen dat wij wel degelijk over een eigentijdse en kwaliteitsvolle werking beschikken.”
(Lees veder onder de foto)
Op nieuwe campagneaffiches staan de kernwaarden van de scholen te lezen. “Die kernwaarden kwamen naar boven tijdens een visiedag met leerkrachten, leerlingen, directieleden, ouders, oud-leerlingen en het CLB”, aldus de directeur. “We legden vragen voor zoals ‘wat zijn onze sterktes?’, ‘wat typeert onze scholen?’. De conclusies goten we in een visietekst en daaruit haalden we een aantal kernwoorden: denken, avontuur, leren, vrienden, droomjob, kansen, durven, plezier, succes, toekomst, talent, geluk en doen. Een beetje opvallend is dat voor elke school de kernwoorden min of meer dezelfde zijn”, aldus de directeur.
Meer leerlingen
Reclamebureau Simplify uit Zonnebeke gebruikte de info om de nieuwe campagne uit te werken. Elke school krijgt een eigen banner in een verschillend kleur. “Op de banners staan de kernwoorden, met ‘durven’ bovenaan. Daarmee willen we tonen dat onze scholen veilige omgevingen zijn waar leerlingen dingen kunnen uitproberen.”
De scholengroep maakt hun initiatief bekend via de eigen sociale media, maar ook via lokale bakkers en een krantje. De directeur benadrukt dat het niet de bedoeling is om leerlingen van andere scholen af te snoepen. “Dat is ook niet nodig, want we tellen momenteel in totaal meer dan 3.500 scholieren. Dat is voor het eerst sinds jaren. We schommelden een tijdje rond de 3.300 scholieren, maar onder meer dankzij het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), goed voor 70 inschrijvingen, gingen de cijfers de hoogte in.” In het kader van de campagne paste de schoolgroep ook haar website aan, die meteen een stuk overzichtelijker wordt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden Cross
1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij
Komend weekend vindt de apotheose van het veldritseizoen plaats. In het Nederlandse Hoogerheide strijden de renners om de felbegeerde regenboogtrui. Met de Gouden Cross kan je jouw eigen droomploeg samenstellen en zo prachtige prijzen scoren. Schrijf je voor de start van de wedstrijd bij de beloften (zaterdag 4 februari om 13 uur, red.) een ploeg in, krijg je er zelfs een gratis team bij. -
Ieper
Nieuwe maaltijdwinkel van Bon’Ap in Ieper: “We dragen ons steentje bij tegen armoede”
In de Rijselsepoort in Ieper opent woensdag 1 februari de nieuwe maaltijdwinkel van Bon’Ap. Voor de keten is het de 40ste vestiging in Vlaanderen. De winkel is nog op zoek naar extra personeel. -
Reningelst
Onder de kerktoren: “Waarom Vlaamse dorpen een toekomst hebben”
In de Kinderbrouwerij in Reningelst is er op dinsdag 28 februari een lezing over ons Vlaams dorp. -
-
Mijntelco
Streamingdienst toevoegen aan je telecompakket? Je komt vaak duurder uit dan bij een apart abonnement
Wie vandaag voor een telecombundel met tv kiest, heeft daarbij de mogelijkheid om één of meer streamingdiensten aan zijn pakket toe te voegen. Via je decoder of de televisie-app van je provider kan je dan je favoriete films en series streamen. Maar is dat ook een voordelige formule? Of neem je die abonnementen toch beter apart? Mijntelco.be zocht het uit. -
TV
“Ik hoef jouw f*cking excuses niet te horen”: trailer tweede seizoen ‘Hacked’ gelost
Goed nieuws voor de fans van de bekroonde jongerenreeks ‘Hacked’, want het tweede seizoen is in aantocht. In de eerste tien afleveringen maakte de kijker kennis met de drie hechte vrienden Nilou (Alicia Andries), Malick (Misha van der Werf) en Adanne (Helena Tengan), die gechanteerd en geteisterd werden door een genadeloze hacker. Maar nu is het tijd voor de andere kant van het verhaal. De fans komen eindelijk wat meer te weten over de hacker zélf. -
Lo-Reninge
Man (28) drie weken na ongeval in Lo-Reninge overleden aan verwondingen: “Dankbaar voor al het plezier dat we samen hebben gehad”
De 28-jarige man die drie weken geleden levensgevaarlijk gewond raakte bij een verkeersongeval in Lo-Reninge, is in het ziekenhuis bezweken aan zijn verwondingen. De verslagenheid bij familie en vrienden is groot. “Hartverscheurend dat we dat voortaan zonder jou verder moeten”, klinkt het bij zijn voetbalclub. -
Lo-Reninge
Oude jongensschool in Noordschote staat te koop: “Bieden kan vanaf 120.000 euro”
Het vroegere schoolgebouw in de Middelstraat 5 in Noordschote komt binnenkort te koop op het onlineplatform Biddit. De gemeenteraad van Lo-Reninge keurde dat goed en legde een aantal voorwaarden op.